ügyiratkezelési projekt

2.sz. Melléklet: IIF hálózat, cél és privát hálózatok

A MEGVALÓSÍTÁS FELTÉTELEI, MÓDJA ÉS LÉPÉSEI

1. Bevezetés

Jelen dokumentum szolgál az Elõterjesztésben kifejtett követelmények, célok és koncepcionális alapelvek, feladatok megvalósítási lépéseinek részletesebb kifejtésére. Ezek a lépések három fõ szakaszból állnak, úgymint:

2. A megvalósítás célja

Jelen dokumentum célja: meghatározni és elterjeszteni azokat a felhasználás- és felhasználófüggetlen módszereket, elõírásokat, szabványokat, amelyek használata esetén a kormányzati munka során az egyes szervezetekben, intézményekben a formális dokumentumkezelés, információtárolás és -visszakeresés, a közöttük történõ információcsere magas fokon elektronizált és egységes lesz.

Hangsúlyozni szükséges, hogy a vázolt alapvetõ célok sikeres megvalósítása csak a kormányzati szervezetek és intézmények közös elhatározásainak, döntéseinek nyomán jöhet létre tudatos és elkötelezett szerepvállalásukkal.

További célként fogalmazhatók meg:

3. Az integrált irodai rendszerekkel szemben támasztott általános követelmények

3.1 Rendszerarchitektúra

A rendszer - és itt a hardver, szoftver és orgver megoldások mûködõ együttesét értjük - architektúrájának több, alapvetõ követelménynek kell egyidejûleg megfelelnie a feladat komplexitása, a meglévõ és figyelembe veendõ adottságok, és az ebben a pillanatban látható lehetõségek szerint. Az alábbiakban a legfontosabbnak ítélteket emeljük ki, megjegyezve, hogy szükségesnek látszik a szakmai konszenzus ebben a fogalomkörben is.

Az irodaautomatizálási feladatok megoldására mindenképpen egy kliens/szerver architektúrájú keretrendszert javasolunk, amely lehetõvé teszi az irodai munka eszközeinek (szövegszerkesztõ, táblázatkezelõ, bemutatóábra készítõ, rajzoló, iktató program, stb.), valamint az intézményekben már meglévõ, vagy késõbb beszerzésre kerülõ tetszõleges alkalmazások megbízható és egységes környezetbe történõ integrálását. Ez a fejlett architektúra nem csak a felhasználók, hanem a rendszer üzemeltetõinek és fejlesztõknek munkáját is megkönnyíti. Egy ilyen környezet biztosítja a rendszer háttérkapacitásának rugalmas bõvítését, a növekvõ igények folyamatos kiszolgálását.

Nagyon fontos, hogy a keretrendszer magyar nyelvû környezetet biztosítson a felhasználóknak. A rendszerben kialakított felhasználói felület - az elektronikus íróasztal - teljes mértékben legyen magyar, mind a menük, a gombok, a hibaüzenetek és az állandóan rendelkezésre álló súgóinformációk tekintetében.

Ezen alapvetõ követelményeken felül az integrált rendszernek még a következõkben felsorolt feltételeknek is meg kell felelnie.

3.1.1. Teljesítmény

A konzultációk során nyilvánvalóvá váltak azok a fõ mutatók, amelyek jellemzik a feladat nagyságrendjét. Az 5 év alatt keletkezett 120 millió irat, a rendszerbe kapcsolandó minisztériumok, szervezetek és intézmények száma alapján kulcskérdés a méretezés, hogy valóban teljesítõképes komponensek mûködjenek a rendszerben. Különösen igaz ez az iratnyilvántartó, -visszakeresõ és archiváló, valamint az ügyviteli eseménykezelõ és felügyelõ alkalmazási modulokra, továbbá az ezek funkcióit megvalósító hardver és szoftver elemekre.

3.1.2. Modularitás

A feladat megvalósításakor szükségszerû a részekre bontás, a tagolás és a részek közötti kapcsolatok meghatározása. törekedni kell olyan logikai modulok kialakítására, amelyek funkconalitása jól közelíthetõ a meglévõ alkalmazási modulokkal és a kívánalmaknak megfelelõen alakíthatók ki kapcsolódási pontjaik. A modularizálás kapcsán beilleszthetõ elemek nemcsak a ma jelentkezõ igényeket fedik le, hanem lehetõvé teszik az ésszerû szakaszolást is a rendszerépítés, majd a továbbfejlesztés idején is. A helyesen kialakított modulokból fakadó további jelentõs elõny akkor keletkezik, ha rendszerépítés és továbbfejlesztés költségérzékeny feltételek között megy végbe.

3.1.3. Szabványos interfészek

Az egyes funkciókat lefedõ szoftvermodulok illeszthetõségét alapvetõen meghatározza, hogy milyen és mennyire szabványos közös kommunikációs felületük. Kívánatos ezeknek már a specifikáció fázisában történõ meghatározása, mert így elkerülhetõek/minimalizálhatóak az utólag történt ráfejlesztések, és kézbentarthatók a fejlesztési - integrálási fázis lépései, produktumai, költségei. A ma elérhetõ és szóbajöhetõ alkalmazási programok és fejlesztõi eszközök a megfelelõ szinten már összehangolhatók, a szabványos interfészek és újabb generációik megteremtik a Lego-szerû modulok használatba vételét.

3.1.4. Bõvíthetõség, rugalmasság és nyitottság

A kormányzati szféra napi feladatai, a rendszeresen jelentkezõ változások a mûködés és feltételek terén, valamint a specifikus igények rugalmasan alakítható rendszert követelnek meg. Természetesen rugalmasság alatt a szabályokon, törvényeken és szabványokon nyugvó, de azok keretein belül maximális bõvíthetõséget, alakíthatóságot értjük, amely nyitott módon fogadja be és oldja meg az újabb igényeket az eltérõ vezetõi stílusok támogatásától akár a levéltári törvény változásáig. A nyitottság továbbá azt is jelenti, hogy a rendszer fogadókész újabb alkalmazási modulok,funkciók vagy technológiák integrálására, tehát valóban keretrendszer jellegû.

3.1.5. Közös munkavégzés

Ezt a követelményt egyaránt értelmezhetjük és vizsgálhatjuk az iratkezelés, ill. a rendszer technológiai oldaláról. Elõbbi esetében az együttmûködõ, területileg, szervezetileg elkülönülõ munkavégzõk közötti kommunikációt a közös munkavégzést, egyeztetések támogatását kell megoldani akár egyéni, akár munkacsoportokba szervezett tevékenységnél.

Az alkalmazott technológia oldaláról biztosítani kell adatbázisok (törzsadatok, kódrendszerek, további közös információk) közös, jogosított elérését csakúgy, mint a közösen használt erõforrások kezelhetõségét.

3.1.6. Heterogenitás

A különbözõ kormányzati szervek az együttmûködés során valószínûsíthetõen definiált szabályrendszer szerint fognak kommunikálni. Ez az egységesítési törekvés keretet szab a jelenleg eltérõ belsõ rend szerint mûködõ szervezeteknek annak érdekében, hogy hatékonnyá tegyék együttmûködésüket. Ugyanakkor szükség van a jelenleg eltérõ fokon megvalósított számítástechnikai rendszerek összekapcsolására, integrálására adott feltételek mellett (pl.: X.400 levelezési rendszer). Kiemelten kell foglalkozni az esetenként eltérõ helyi hálózatok (LAN) és hálózati protokollok lehetõség szerinti egységesítésével, ill. illeszkedésének biztosításával.

3.1.7. Jövõállóság

A kritérium kifejezetten fontos a megvalósítandó rendszer tervezésekor, a komponensek megválasztásakor, mert alapvetõ fontosságú hosszútávú finanszírozási kérdésnek tartjuk a beruházás értékállóságát, a beépített modulok várható élettartamát, támogatottságát. Nyilvánvaló a perspektivitkus elemekbõl történõ építkezés igénye olyan méretû és fontosságú rendszereknél, ahol nem engedhetõ meg alapvetõ komponensek rendszeresen visszatérõ változtatása, cseréje - eltekintve a szükséges upgrade-k eseteitõl. Kulcsfontosságú, hogy e téren a döntéseknél minél nagyobb biztonságra törekedjünk. Ezért a beszerzéseknél alkalmazni kell a korszerû számítástechnikában jártas, lehetõleg külföldi munkákon is dolgozó, rendszerintegrátor szintû szakértõket.

3.1.8 Megbízhatóság, kiforrottság

Az irat- és dokumentumkezelõ rendszerek - a felhasználói szférától függetlenül - "bizalmi árucikkek". Értelmezésünk szerint végsõ soron ez azt jelenti, hogy a felhasználó - jelen esetben a kormányzati szféra - alapvetõ kiszolgáló folyamatait és jelentõs mértékben kommunikációját bízza rá egy új technikára, megfelelõen kialakított szabványok, belsõ és intézményközi rend alapján. Ebben a megközelítésben a klasszikus "mission critical" alkalmazással állunk szemben, ebbõl következõen a megbízhatóság és ennek keretében a hitelt érdemlõ (nem feltétlenül hazai) referenciák különös hangsúlyt kell hogy kapjanak. Példaként: ha egy elektronikus levelezõ rendszerben feladunk egy küldeményt, akkor a címzett - és csak a címzett - garantáltan kell, hogy megkapja azt, továbbá annak archiválása megoldott és a rendszer leállása nem okoz helyrehozhatatlan adatvesztést.

A példa szándékosan merít triviális alkalmazási területrõl, de érzékelteti a komponens egyedek (alkalmazások, hardver, alapszoftverek, hálózat, stb.) és összességük iránti megbízhatósági igényt. Bár eltérõek a nézetek a relációs és a gyakorlatban újdonságnak számító objektumorientált adatbáziskezelõk szállítói között, melyik alkalmasabb a dokumentumkezelõ rendszerek kiszolgálására, nézetünk szerint erõsebb szempont az elkövetkezõ néhány évben a kiforrottság, elterjedtség és a teszteltség. Ugyanakkor a két világ közeledése már középtávon biztosara vehetõ, miközben a relációs adatbáziskezelõk már ma is egy sor vonatkozásban - elsõsorban a fejlesztõi eszközök, front-end megoldások terén - elébe mennek a kihívásnak.

3.1.9 Felhasználói felület

Fontos követelmény a magától értetõdõen egyszerû felhasználói felület, amely lehetõvé teszi az eszközök gyors megtanulását és biztos használatát. A felhasználóbarát grafikus felhasználói felületet a feladat jellege és az igények szerint rugalmasan alakíthatóvá kell tenni, amelyet megfelelõ fejlesztõ eszközökkel a felhasználó maga is módosíthat adott korlátok között. Elõnyös az olyan fejlesztõ eszközkészlet, amellyel definiálhatunk új ûrlapokat, adtmezõket. munkafolyamat-elemeket, stb.

3.1.10. Kompatibilitás és integrálhatóság

Az elõzõ pontokban sok egységesítési szempont szerepelt, amelyek azt hivatottak biztosítani, hogy akár egy intézményen belül is lehessen különbözõ gyártótól származó alkalmazói programokat használni úgy, hogy az alkalmazások tudjanak egymással kommunikálni, adatot cserélni. Így a felhasználónak ne kelljen azonos információt több programnak többször megadnia, több adatázisban tárolnia, és viszonylag egységes felülettel találkozzon.

A termékek és alkalmazások fenti szempontok alapján megvalósítható kompatibilis kialakítása lehetõvé teszi az integrálhatóságot, és hogy a termékek jól kiegészítsék egymást.

3.2. Szoftver eszközök

A szoftver eszközöket fõbb funkcionális területek szerint csoportosítjuk és megjelöljük azokat a fontosabbnak tartott szempontokat, amelyekre érdemes figyelmet fordítani a kiválasztás során. Jelentõs és folyamatos változás zajlik e téren. Minõségi, megbízhatósági és használhatósági szempontokból egyaránt új termékek jelentek meg a közelmúltban és várható újabbak piacra kerülése.

3.2.1. Operációs rendszerek és hálózati szoftverek

Külön kell foglalkozni a felhasználói (front-end) és külön a szerver (back-end) oldal szabta követelményekkel. A felhasználói munkahely operációs rendszeréhez tartozó kritériumok: elterjedtség, megfelelõ teljesítmény, objektumorientált grafikus felület, könnyû kezelhetõség és megtanulhatóság, üzembiztosság, nyelvi támogatás, hálózati üzemmód, e-mail támogatás, plug play és 32 bites architetkura.

A szerver oldal technológiai szempontjai közül kiemeljük a skálázhatóság, robosztusság, multitasking, multithreading, teljesítõképesség, RAID támogatás, legalább 32 bites architetkúra, grafikus felület, több platform támogatás, hálózati mûködés és UPS kezelés kritériumait.

Nyilvánvalóan fontos továbbá a jelenlegi operációs rendszerekkel és hálózati megoldásokkal való együttmûködés kérdése is, mint a kialakult informatikai kultúra által meghatározott feltételrendszer.

3.2.2. Fejlesztõi eszközök

A telepítésre kerülõ keretrendszernek, a konkrét követelményekhez megfelelõen illeszkedõ fejlesztõi eszközöknek kulcsszerepük lesz a rendszer megvalósítása, integrálása, testreszabása és továbbfejlesztése terén. Minõségük, teljességük, szerszámkészletük meghatározó a készítendõ rendszer egészére nézve. Bár a fejlõdés ezen a területen megállíthatatlan, megszabhatók az alábbi feltételek:

3.2.3. Relációs adatbázis kezelés

A ma elterjedten használt adatbáziskezelõk többsége relációs elven mûködik, felhasználva annak kiérlelt, teljesítõképes megoldásait. Ha a pénzügyi, kereskedelmi, közigazgatási szférák nagymennyiségû, nyilvántartásokba kerülõ adatait, tranzakcióit vesszük alapul, akkor láthatók az iratkezelési, tárolási feladatok és pénzügyi tranzakció feldolgozás közötti azonosságok, párhuzamok. Úgy ítéljük meg, hogy a tervezett rendszer alapját feltétlenül egy megfelelõen kiválasztott relációs adatbáziskezelõre kell bízni, kiaknázva a vezetõ szállítók termékei és megoldásai adta alábbi elõnyöket:

Megjegyzés

Skálázhatóság: eltérõ méretû és ebbõl adódóan eltérõ kapacitásigénnyel rendelkezõ szervezetek azonos funkciókat és azonos felhasználási felületet használhassanak.

3.2.4. Szöveges adatbázis kezelés

Jelentõsségük kiemelt a dokumentumvisszakeresõ rendszerek területén, a gyakorlatban nélkülözhetetlen a miniszteriális szinten meghatározó mennyiségû, szöveges, struktúrálatlan adatállományok kezelésekor. Szerepük különösen akkor döntõ, amikor a dokumentumok kivonatolása elfogadhatatlanul gazdaságtalan, idõ, szakképzettség és költségfedezet hiányában. Fõbb tulajdonságok és a kiválasztás szempontja:

3.2.5. Alkalmazási keretrendszer

Mivel ez a fejlesztés kulcseleme, a következõkben a funkcionális követelményekkel részletesen foglalkozunk.

3.2.6. A keretrendszeren belül használható kereskedelmi szoftverek rutinfeladatokra

A dokumentumok létrehozásának, módosításának, prezentációjának ma is szüntelenül fejlõdõ területe a PC alapú irodai programcsomagok köre. A szövegszerkesztõ, táblázatkezelõ, prezentációkészítõ, rajzoló, személyi adatbáziskezelõ, határidõ ütemezõ és egy sor további program jelenti azon eszközöket, amelyek elterjedésével és egyeduralkodóvá válásával számolnunk kell. A döntést közöttük az elterjedtség, bevezetettség, (pl. Word, Excel), a beilleszthetõség, a komfortosság, felhasználóbarát kialakítás, teljesség és funkcionalitás határozzák meg.

3.2.7. Speciális feladatokhoz használható eszközök

Használatuk egy integrált rendszerben szükséges és lényeges elõnyöket nyújt, de nem minden integrált rendszer tartalmazza ezeket sztenderd modulként.

3.2.8. Hálózati felügyelet (NMS) és szoftvermenedzsment

A teljes rendszert lefedõ kommunikációs infrastruktúra (LAN/WAN) menedzselése, monitorozása és konfigurálása az üzemeltetési tevékenységek egyike, amely folyamatosan biztosítja az adatátviteli csatornák rendelkezésre állását, kapacitásának kihasználását, a szûk keresztmetszetek detektálását és a beavatkozás lehetõségét. Az itt használatos Network Managmenet System szoftverek az elterjedt hardver és kommunikációs közegek, továbbá protokollok mindegyikére beszerezhetõ, használata okvetlenül javasolt ilyen méretû és fontosságú hálózatoknál.

A szoftvermenedzsment - különösen ilyen méretû PC-kbõl álló hálózat esetén ésszerû, hiszen - az alábbi területeken igen komoly támogatást nyújt:

3.3. Hardver eszközök

Úgy véljük, a tervezett rendszer egészéhez szervesen tartoznak a hardvereszközök, lehetõségek.Néhány fontosabb követelményt vázolunk fel a következõkben.

3.3.1. Desktop és mobil PC-k

Kiválasztásuk, rendszerbeállításuk a technológia fejlõdése és az árak tendenciái ismeretében nem okozhat gondot, több neves gyártó bejelentéseivel (1996-tól csak Pentium, vagy megfelelõ teljesítményû processzor!) is elébe megy a döntésnek. Várhatóan döntõ szerepet kapnak a Windows 95-re és OS/2 Warp-ra felkészített asztali és az egyre inkább hordozható, de szükség szerint a hálózatra csatlakoztatható eszközök, gyakran beépített multimédia képességekkel. Számunkra a teljesítmény, megbízhatóság, ár, garancia, hálózati mûködés, megfelelõ megjelenítés jelent kiemelkedõen fontos szempontokat, hiszen erkölcsi elavulásuk 3-6 évre tehetõ, fokozatos cseréjük, szintentartásuk szinte elkerülhetetlen. Fontos azoknak a jellemzõknek vizsgálata, amelyek megnehezítik az illetéktelen használatot (pl. security password, ill. kártyás bejelentkezés), valamint egyszerûsítik mobil eszközök kapcsolódását hálózathoz, erõforrásokhoz (infravörös adatátvitel).

3.3.2. Szerverek

Speciális és kiemelt feladatokra dedikált, esetünkben LAN-onként várhatóan a szükségletnek, kapacitásigénynek megfelelõen növekvõ számú funkcionális szerver beállítása szükséges. Funkcionálisan el kell különíteni az alkalmazási keretrendszert és irodai alkalmazásokat kiszolgáló, az adatbázisokat (objektumok és események) kezelõ, a kommunikációt felügyelõ, a dokumentumarchiválást és -visszakeresést támogató, valamint a security funkciókat lefedõ szervereket. Ennek az elvi megközelítésén alapuló funkcionális megosztásra valószínûleg sor kerül a konkrét méretezésnél és architektúra kialakításnál.

Célszerûnek látszik a következõ alapvetõ szempontok vizsgálata: teljesítmény, skálázhatóság, megbízhatóság, hibavédelem, szállítófüggetlenség, adatbázis-konnektivitás) szabványos építõelemek, kiforrottság. Az egyes funkciókat más-más kiépítettségû, de szabványosnak tekinthetõ berendezések valósíthatják meg, miközben pl. az archiválási feladatokra speciális célszerver beépítése is lehetséges.

Az eszközök kellõ támogatottsági szintje az operációs rendszer, adatbáziskezelõ szoftver és hálózati szoftvergyártók részérõl elengedhetetlen és kulcsfontosságú a rendszer hatékonysága és megbízhatósága szempontjából. Ésszerû követelmény a szállítófüggetlenség a technológia oldaláról, mint a ráfordítások csökkentésének és a több lábon állásnak evidens módja. Itt nem kívánunk egyértelmûen állást foglalni a különbözõ architektúrák között.

3.3.3. Nyomtatók

Jellemzõen arra lehet felkészülni, hogy egyrészt irodai szinten, egyéni és munkacsoport vonatkozásában merül fel nyomtatási igény, másrészt pedig - esetleg jelentõsebb volumenben - az archiváló rendszer dokumentumainak megjelenítése válik szükségessé papír alapú hordozón. A tendenciák szerint növekedni fog a színes nyomtatási igény egyes dokumentumlétrehozási és prezentálási területen, fõleg a vezetõ szintek felé, egyébként a bevált lézer alapú, kisebb kapacitásigénynél a tintasugaras nyomtatási technológia felel meg az átlagos irodai szinteken. Nagyobb nyomtatási igények esetén az archiváló szerver mellé telepített nagyteljesítményû lézersugaras berendezés alkalmazható.

3.3.4. Scanner-ek

A papír alapú dokumentumok feldolgozásának, rendszerbe juttatásának fontos perifériájaként - elsõsorban a külsõ dokumentumfogadó szervezetnél - dokumentumfeldolgozó munkahelyek alakítandók ki.

3.3.5. Optikai író-olvasó berendezések

CD-ROM
Gyorsan terjedõ, kétségkívül fontos adathordozó, amely fajlagosan olcsó megoldást kínál középtávú archiválási célokra is. Új technológia megjelenése várható rövidesen, amely nagyságrenddel növeli a tároló kapacitást, további költségcsökkenést hozva. Szerepe mindenképpen fontos, javasoljuk az olvasó eszköz felhasználását kereskedelmileg terjesztett adatbázisok (pl. jogtár) alkalmazására, esetleg író berendezés beruházása is célszerû, irattározáshoz, gyors visszakeresési célokra a néhány évtõl 10-15 évig terjedõ idõintervallumban.

Nagykapacitású optikai tárolók
A ma 10 - 1.000 GB kapacitás nagyságrendjébe esõ, tipikusan nagytömegû információ tárolására kifejlesztett (WORM alapú) eszközök, célszerverek alkalmas építõelemei a kormányzati szervek, intézmények számára kiépülõ dokumentumkezelõ rendszereknek. Elterjedõben vannak a 100 - 300 optikai lemezt befogadó jukebox egységek, rendkívül kedvezõ fajlagos tárolási költség mellett.

A CD ára a WORM (nem újraírható), ill. MO (újraírható) lemezekhez képest a tizedrészénél is kevesebb, és ez fontos szempont lehet nagymennyiségû adat archív tárolásánál, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a fontos dokumentumokat duplikáltan kell tárolni. A MO lemeznél a kisebb élettartam miatt közelítõleg 10 év után új másolat készítése szükséges. A gyors visszakeresést nem igénylõ rendszeradminisztrációs (pl. mentések) adatoknál gazdaságos a nagykapacitású gyorskazetták (DAT) alkalmazása is.

3.3.6. Helyi és távolsági hálózatok

A rendszer alapvetõ infrastruktúráját a szervezeti és topológiai adottságok szerint megvalósított, méretezett helyi és azokat összekötõ, saját vagy bérelt vonali távolsági hálózatok alkotják. Figyelembe veendõ szempontok a megbízhatósággal, sávszélességgel, szabványossággal és a beruházással, üzemeltetéssel kapcsolatos költségekkel függnek össze. Külön említjük a speciális igényeket a biztonság, a titkosítás és lehetõség szerinti fizikai védettség terén, amelyek kulcsfontosságúak az átvitt, minõsített információk miatt. A MeH-ben megvalósított, struktúrált, üvegszál gerincvezetékes megoldás mintaszerû és az ISDN alkalmazások alapját is képezheti.

3.4. Security, adatvédelem, adatbiztonság

Célszerû a címben jelzett funkciókkal kapcsolatos követelmények alábbi külön összefoglalása:

4. Funkcionális felépítés egységesítése

Ebben a részben az iratkezelési tevékenységek funkcióit kíséreljük meg az integrált irodai rendszerekben meglévõ, ill. beilleszthetõ számítástechnikai moduloknak/funkcióknak megfeleltetni. Természetesen az iratkezelési tevékenység - bár nem integrált módon - számottevõ fejlõdésen ment keresztül az utóbbi évtizedben.

Egy ilyen megfeleltetésnél ezeket az eredményeket, fejlõdési trendeket, ill. a jelenleg kialakult helyzetet nem lehet figyelmen kívül hagyni.

4.1. Az iratkezelési mûveletek technológiájának fejlõdése

Az iratokkal kapcsolatos mûveletek technológiái az utóbbi évtizedekben alapvetõ változáson mentek keresztül. Az iratkezelés rendje (szabályozása) viszont még egy régi állapotot rögzít. Az idõközben kiadott szabályozások (mint pl. az önkormányzati iratkezelésre vonatkozó 1982-es MTTH utasítás) a számítástechnika rohamos fejlõdésével ugyancsak elavultak. A fejlõdést vázlatosan érzékelteti az alábbi felsorolás:

4.2. A hagyományos iratkezelési mûveletek

Az iratkezelés alapvetõ mûveletei évszázadok alatt alakultak ki és várhatóan ezután sem fognak lényegesen változni. Az informatika és távközléstechnika fejlõdésével, amint az elõbbb láttuk, csupán a technológia változik, de a funkcionális mûveletek megmaradnak. Természetesen az egyes résztevékenységek hangsúlya közigazgatási szervenként és feladatkörönként változik. Az informatika és távközléstechnika fejlõdésével elérkezett az idõ az összes alapvetõ iratkezelési funkció összefüggõ, integrált támogatásának megvalósítására. Az iratkezelés hatékonyságát növelõ számítástechnikai eszközök elsõ generációjának (szövegszerkesztõ/nyomtató, fax, fénymásoló, táblázatkezelõ) megjelenése után az integrált megoldás és ezen belül újabb funkciók (szabadszöveges adatbáziskezelés, fulltext, ) karakterfelismerés (OCR), elektronikus levelezés (e-mail), adatbevitel papír adathordozóról (szkenner), ügyviteli eljárástámogatás (workflow management), elektronikus irattár alkalmazásba vétele - a már megvalósult projektek tanulsága szerint - az elsõgenerációs ugráshoz hasonló hatékonyságnövekedést hozhat.

Hogy az új technológiáknak az iratkezelésbe, ill. az iratkezelésnek az integrált irodai rendszerbe való beilleszkedését megvizsgálhassuk, idézzük fel ismét az iratkezelés alapvetõ funkcióit:

A felsorolt tevékenységek egy ügyön belül esetleg többször is ismétlõdhetnek!

4.3. Az iratkezelést támogató szabványos informatikai/távközléstechnikai (ITT) funkciók

Amint azt már korábban leszögeztük, az integrált irodai rendszer modul felépítésû kell hogy legyen, ahol a rendszer bevezetése is rendszerint modulonként történik. Fontos az egyes modulok sztenderdizálása, de ezt nehezíti, hogy a szoftvergyártók az egyes irodai funkciókat más-más modulba építették be, attól függõen, hogy melyik modul fejlesztésével indultak, és a fejlesztést a modulok milyen sorrendjével folytatták. Ezért az egyes ügyviteli funkcióknál meg kell adni, hogy annak megvalósítása mely modulokban célszerû. A sztenderdizált modulelrendezésre a következõ javaslatot tesszük: Opcionálisan: Külön gondot okoz, hogy a papír és elektronikus adathordozót egyformán fogadni tudó, az iratkezelési és adatvédelmi szabályoknak megfelelõ, az általános integrált irodai rendszerbe beintegrált (beintegrálható) iktatási/iratkezelési modul a piacon nem kapható. Ennek több oka van. Így pl.: Ennek következtében egyes modulok közül az (ügy)iratkezelést az utolsók közül építik be az integrált rendszerbe, és így az egyes iratkezelési funkciók nem egységes felülettel, nehezen kezelhetõen jelennek meg. Ha pedig egy külön (ügy)iratkezelést elsõként vezetnek be, annak késõbbi illesztése a többi modulhoz igen nehézkes, munkaigényes, sõt sokszor lehetetlen. A megoldást egy átfogó, mindkét irányú fejlesztést, ill. bevezetést figyelembe vevõ elemzés és az erre alapozott szervezési javaslat alapján a meglévõ rendszermodulokba beintegrált (ügy)iratkezelés-támogatás adhatja. A következõ fejezetekben ezt az elemzést kívánjuk támogatni.

Mindezen sztenderdizált moduloknak célszerû a részletesebb funkcionális kifejtése, egyrészt hogy az iratkezelési funkciókkal, másrészt hogy a kereskedelmi szoftverekkel össze tudjuk vetni.

4.4. A keretrendszer alatt megvalósítandó funkciók

4.4.1. Dokumentumalkotás, -rendszerezés, -kezelés

A keretrendszer tegye lehetõvé tetszõleges tipusú dokumentum kezelését, legyen az akár szöveg, táblázat, adatbázis, vagy akár grafikus ábra. Egy adott tipusú dokumentum készítéséhez az egyes felhasználók különbözõ alkalmazásokat is használhassanak. Pl. egy szöveg készülhet az egyik íróasztalon Word szövegszerkesztõvel, míg a másik felhasználó ugyanezt az iratot WordPerfect-tel kezelheti - szükség esetén a rendszer végezze el az automatikus konverziót. Így a felhasználóknak nem kell a keretrendszer bevezetése miatt új eszközöket megismerniük, hanem az alaptevékenységükhöz az általuk leginkább kedvelt eszközt használhatják tovább.

Az iratok legyenek hierarchikus rendszerbe struktúrálhatók, alapértelmezésben a következõ szintek álljanak rendelkezésre:

Ez a tárolási struktúra a hétköznapi iroda tárolóhelyeivel azonos felépítésû, így a közismert fogalmaknak köszönhetõen egyszerûvé teszi az áttérést a papír alapú irodából a keretrendszer által biztosított irodába. Természetesen a helyi sajátosságoknak megfelelõen legyen a rendszer "testre szabható" újabb szintek létrehozásával, vagy akár a meglévõ eszközök egyszerûsítésével, tulajdonságaik módosításával.

A keretrendszer tegye lehetõvé a dokumentumokhoz kulcsszavak és különbözõ tulajdonságok (attribútumok) hozzárendelését, melyek segítségével azok késõbbi visszakeresése egyszerûvé tehetõ. A gyors tájékozódást segíti az iratoknak, dossziéknak adható teljes, több szavas magyar név. Egy mesterdokumentumokat, "formanyomtatvány"-okat tartalmazó könyvtár kialakításával a rendszer biztosítsa a szervezet számára szükséges, egységes dokumentumkészlet kialakítását, azok központi karbantartását.

A rendszerben biztosítandó a csoportos dokumentumalkotás lehetõsége, amely azt is jelentse, hogy az elemi és összetett objektumok (dosszié, boríték, fiók, stb.) megoszthatók legyenek az egyes felhasználók között a megfelelõ hozzáférési, titkosítási követelmények egyidejû teljesítése mellett. Bármely ilyen közösen használt dokumentumnak legyen gazdája, pontosan lehessen látni, hogy a dokumentum a szervezeten belül éppen kinek az íróasztalán van. A rendszernek biztosítania kell egyes dokumentumok változásának jelzését, a dokumentumban érdekelt felhasználó automatikus értesítését a dokumentummal kapcsolatos eseményekrõl.

A verzió kontroll biztosításával a rendszer tegye lehetõvé tetszõleges irat különbözõ állapotainak (verzióinak) megõrzését, a szerzõ, a keletkezés dátuma, valamint egy rövid megjegyzés kíséretében.

A rendszerben lévõ összes objektumra külön-külön egyedi hozzáférési jogok legyenek megadhatók.

4.4.2. Elektronikus aláírás

Minden hivatal számára nagyon fontos, hogy az iratok és tárolók (boríték, fiók, stb.) elláthatók legyenek elektronikus aláírással. Az aláírási joggal rendelkezõ felhasználók kezdeményezhessék az adott objektum "láttamozását". A rendszernek a következõ aláírási formákat mindenképpen biztosítania kell:

A láttamozás során a felhasználó csak kézjegyével látja el az iratot. A jóváhagyás azt jelenti, hogy a felhasználó egyetért annak tartalmával. A legerõsebb aláírási mód a véglegesítés. Ebben az esetben szükséges, hogy a rendszer automatikusan zárolja a dokumentumot, ami megakadályozza annak módosítását. Természetesen - mint az életben - egy ilyen rendszerben is szükség van az irat aláírásának megtagadására, azaz annak "elutasítására".

Megfelelõ jogosultsággal legyen megtekinthetõ az irat aláírási listája, ahol feltétlenül meg kell jeleníteni az aláírók nevén kívül az aláírás tipusát és pontos idejét is.

4.4.3. Felhasználók közötti levelezés

A keretrendszer levelezési szolgáltatása egyfajta kommunikációs csatornát kell biztosítson a rendszer felhasználói számára. Ennek a kommunikációs csatornának nem csak a felhasználók közötti belsõ információáramlást kell lehetõvé tenni, hanem kapcsolatot kell biztosítania a külvilággal is.

4.4.3.1. Belsõ levelezés

A keretrendszer levelezõ rendszere legyen képes tetszõleges objektum (pl. irat, dosszié, iratszekrény, táblázat, stb.) elektronikus továbbítására. Így pl. ha egy elõadó befejezett egy ügyet, akkor annak összes dokumentumát (beadványok, jegyzõkönyvek, határozatok,) tartalmazó dossziéját egyszerre átküldheti az irattárba archiválásra.

A belsõ levelezés használata során lehetõleg ne kerüljön sor az adott dokumentumok fizikai továbbítására, hanem csupán a hozzáférési referenciák változzanak meg. Így lehet pl. körlevelet küldeni több munkatársnak anélkül, hogy a levél több példányban létezne. E tulajdonság jelentõs helymegtakarítással jár, valamint biztosítja az információ konzisztenciáját.

A rendszer szervezeti felépítésének megfelelõen egy levél legyen elküldhetõ egy adott osztálynak is - ilyenkor az osztály "postabontója" kapja meg a levelet, vagyis az a személy, aki a szervezeti egység postaládájáért felelõs.

Az életben is létezõ "helyettesítésnek" megfelelõen a rendszerben is lehessen az ügyintézõk távolléte esetén automatikus levéltovábbítást beállítani. Ekkor a helyettesítõ személy megadása mellett legyen mód a helyettesítés szintjének meghatározására is, a sürgõsségi és bizalmassági szint megjelölésével.

A telefonkönyvek a mindennapi életben is igen hatásos segítséget nyújtanak a levelek címzésében. A rendszer rendelkezzen ezen eszközök elektronikus változatával is. Tegye lehetõvé az egy témán dolgozó csoport tagjaiból elõre definiált szétosztási listák alkotását, így a részükre küldendõ dokumentumok címzése, feladása egyszerûsíthetõ.

A keretrendszerbe integrált levelezési rendszer tegye lehetõvé a levél küldésekor kézbesítési és/vagy olvasási nyugták kérését, melyek hitelt érdemlõen bizonyítják az elküldött dokumentumok további sorsát.

4.4.3.2. Külsõ levelezés - magyar és nemzetközi hálózatok elérése

A rendszer biztosítsa az egymástól független, lokális irodák felhasználói között is az elektronikus információcserét. Ilyenkor a két rendszer között kapcsolt vagy bérelt vonalon folyó kommunikáció legyen kialakítható.

A belsõ elektronikus levelezés legyen képes a külvilág felé dolgozó X.400-as vagy Internet SMTP E-mail rendszerekhez kapcsolódni. Az Internet csatlakozás lehetõleg legyen a rendszer része.

4.4.4. Faxok kezelése

Ez a szolgáltatás tegye lehetõvé, hogy a hálózaton lévõ automatikus fax szolgáltatást használva a keretrendszer felhasználói levél helyett faxot küldjenek a címzettnek. A felhasználó a rendszeren keresztül tudja a faxot feladni, az irat/levél küldéssel azonos adminisztrációs (naplózási/iktatási) feltételek mellett.

4.4.5. Elektronikus telefonkönyv

A rendszer lehetõleg biztosítsa az X.500 alapú elektronikus telefonkönyv kialakítását és automatikus aktualizálását az X. 400, Internet címek, ill. tetszõleges információk tárolására és visszakeresésére.

4.4.6. Ügymenetkezelés (workflow)

A keretrendszer elõre meghatározható, vagy spontán kialakított munkafolyamatainak meghatározásával lehetõvé kell tenni a dokumentumok szervezeten belüli automatikus áramlását. (A papír és elektronikus adathordozón érkezõ adatokat a workflow-ba való belépés elõtt kell összefésülni.) A teljes szervezeti struktúra leképezésével így lehetõvé válik a valós munkafolyamatok "szimulálása" az elektronikus irodában is. Az ügymenetbe való betekintés biztosításával az iroda teljes munkája ellenõrizhetõvé válik.

A tipikus ügykezelési módok biztosításával egy ügyirat legyen továbbítható feldolgozásra, véleményezésre és aláírásra, ill. irattározásra. A fenti ügykezelési módok legyenek bõvíthetõk. Az iratkezelésben biztosítani kell a határidõk hozzárendelését, így az elõírt válaszadási határidõk könnyebben tarthatók. Az ügymenetbe való betekintés biztosításával legyen nyomon következõ, hogy kinél van éppen, ill. kinél és mennyi ideig volt egy-egy ügyirat. Az irat egyes fázisaihoz a határidõk mellé a tevékenységek rövid leírása is legyen megadható.

Az ügymenet során az irat útja különbözõ jellemzõitõl függõ feltételek szerint legyen elágaztatható. Az ügymeneti elõírás tervezése során legyen lehetõség a párhuzamos utak, valamint a keretrendszeren kívüli tevékenységek definiálására is.

A szabványos ügymenetekre központilag definiálható ügymenetelõírások (blue print) legyenek létrehozhatók, amelyet az arra jogosultak használhassanak csak. Az egyedi ügykezelési esetekre bármely munkatárs maga is definiálhasson ügymenetet és ezeket saját hatáskörben szabadon rendelhesse hozzá az elintézendõ iratokhoz.

4.4.7. Szöveges adatbáziskezelõ

Igény esetén a keretrendszer tegye lehetõvé szöveges állományok hatékony kezelését támogató szöveges adatbáziskezelõ rendszer integrálását.

4.4.8. Naptári elõjegyzések, határidõnapló

A keretrendszer tartalmazzon, vagy tegyen lehetõvé határidõnapló, naptári elõjegyzés szolgáltatást biztosító alkalmazás integrálását. Egy ilyen alkalmazástól elvárt minimális szolgáltatások:

4.4.9. Iratok bevitele, szétosztása, azonosítása, tárolása, visszakeresése

A keretrendszernek biztosítania kell egy, az iroda tipusának, a keletkezett ügyiratok és a rájuk érvényes elõírásoknak eleget tevõ iratnyilvántartó és -tároló, röviden archiváló rendszer integrálását. E rendszernek természetesen nem csak az elektronikus irodában keletkezett anyagok archiválását, hanem a kívülrõl érkezett dokumentumok feldolgozását is biztosítani kell.

Ennek megfelelõen a rendszernek kielégítõ választ kell szolgáltatnia a következõ fontos kérdésekre:

4.4.9.1. Szkennelés, karakterbeolvasás (OCR)

A postán beérkezõ, ill. az intézményen belül keletkezõ írásos dokumentumok feldolgozása.

4.4.9.2. Szétosztás

A beszkennelt iratok szkennelés utáni feldolgozása. Az anyagok elektronikus továbbítása annak az osztálynak/munkatársnak, aki az iratokat azonosítani fogja. A szétosztás mûveletében támaszkodni kell az irodai keretrendszer kommunikációs lehetõségeire.

4.4.9.3. Azonosítás

A papír irat archívumba kerülésének utolsó fázisa az azonosítás. Ekkor az ügyintézõ a szétosztás során a neki "kiszignált" irat tartalmát azonosítja, azaz a dokumentumoknak nevet ad, beállítja, hogy az irodai keretrendszerbõl ki és milyen módon férhet hozzá a dokumentumhoz, elhelyezi az iratot a megfelelõ dossziéban, fiókban. stb.

Az azonosítás után fontos tevékenység a beérkezett dokumentumokkal kapcsolatban az anyag tipusának megfelelõ ügymenet elindítása is. Ezt szintén a keretrendszer által biztosított, elõre definiált ügymenet alkalmazásával kell biztosítani.

4.4.9.4. Lekérdezés, a tárolt dokumentumok használata

Az archivált iratok lekérdezése a keretrendszerben nem más, mint a megfelelõ szekrény, fiók, dosszié elõvétele és az irat megnyitása. Ha az irat paraméterei nem ismertek, akkor a rendszer keresõ funkciója használható.

4.5. Az ügyviteli és a számítástechnikai funkciók megfeleltetése

Ez csupán táblázat jelleggel készíthetõ el többé-kevésbé áttekinthetõ formában. A megfeleltetést úgy végeztük el, hogy a számítástechnikai (rész)funkciókat besorszámoztuk, majd az ügyviteli funkciókat ugyanezzel a sorszámmal megjelöltük, hogy az adott funkció milyen számítástechnikai funkciót használhat.

Számítástechnikai funkciók

Elõállítás (szövegszerkesztés) 1
Bevitel (szkenner, OCR, ill. digitalizálás hangnál) 2
Azonosítás, csoportosítás 3
Letárolás, csoportosítás 4
Struktúrált indexálás 5
Szöveges ndexálás 6
Struktúrált visszakeresés 7
Szöveges visszakeresés 8
Határidõ megadása 9
Határidõ figyelése 10
Határidõ felfüggesztése 11
Határidõ módosítása 12
Határidõ teljesítés regisztrálása 13
*Formula (sablon, ûrlap) készítés 14
Formula (adatlekérdezéssel) kitöltés 15
*Jegyzék, lista generálás 16
Jegyzék, lista lekérdezés 17
* Táblázatszerkesztés 18
Táblázatkitöltés 19
* Továbbítás (e-mail) 20
* Eljárási modell (folyamat) készítés 21
* Eljárási lépések paraméterezése 22
Eljárási lépésinformációk lekérdezése 23
Eljárási lépés adatainak naplózása 24
(tevékenység, szempontok, eredmény, idõpont, következõ lépés)
Aláírás (elektronikus) 30
* Döntési modell alkotás 25
* Döntési feltételek paraméterezése 26
Döntési alternatívák minõsítése 27
*Grafikai sablon készítése 28
Grafikai sablon kitöltése 29
Megjegyzés: * ismétlõdés esetén a régi használható

Ügyviteli funkciók

Iratok fogadása


postai átvitel (postakönyv) 2, 3

e-mail 20, 3

fax 2, 3

üzenetrögzítõ 2, 3
Átvétel adminisztrálása


átvételi elismervény (14) 15

beérkezés nyugtázása (e-mail) 20

beérkezés nyugtázása (fax) 2, 3

beérkezés iktatása 3, 10, 17, 13

elõzményezés 7, 8

csatolás 3, 4, 5, 6

szignálás 3

határidõ megadása 9
Továbbítás helyben
20
Adatok, vélemények,
jóváhagyás beszerzése



külsõtõl e-mail-en 1, (14), 15, 20

külsõtõl levélben 1, (14), 15

belsõtõl adatbázisból 7, 8

belsõtõl személytõl 1, (14), 15, 20
Mérlegelés
(21), (22), 23, (25), (26), 27, 24
Határozat megfogalmazása
2, (14), 15
Határozat elõterjesztése
20
Határozat aláírása
30
Határozat kiadmányozása
3, (14), 15
Határozat expediálása
20, 13
Irattározás
4, 5, 6
Selejtezés
10, 13
Megjegyzés: a zárójelben lévõ funkció ismétlõdõ feladatvégzés esetén nem szükséges

5. Az egységes iratkezelés tartalmi követelményei

Az egyes minisztériumokon belüli, ill. a tárcaközi iratforgalom megkönnyítésére az iratokat jellemzõ, kiegészítõ információk tartalmi és részben formai egységesítése alapvetõ követelmény a korszerû integrált irodai rendszerek (IIR) bevezetése, de különösen a tárcaközi levelezõ rendszer (TLR) bevezetésekor. Három fõ területe van az egységesítésnek: A következõkben felsorolt kísérõ adatokat elsõsorban az ügy/irat forgalom szempontjából határoztuk meg. Vannak ezen felül olyan adatok, amelyeket mindenütt egységesen alkalmazni kell, mint pl. Vannak továbbá ágazatspecifikus adatok, amelyeket az ágazati/minisztériumi iratkezelési, iktatási adatok között szerepeltetni kell.

5.1 Az iratkísérõ lap

Olyan adatcsoport, amely tartalmazza az irat minden általános tulajdonságát. Minden egyes irathoz tartozik egy iratkísérõ lapnak.

5.1.1. Általános tulajdonságok

5.1.2. Az irat elektronikus jellemzõi

Elektronikus tárolás esetén magára a tárolás módjára vonatkozó tulajdonságok:

5.1.3. Adatvédelem

5.1.4. Napló

Az irattal kapcsolatos tevékenységek történeti rögzítése.

5.2. Az ügykísérõ lap

Az ügyeket jellemzõ adatok számára.

5.2.1. Általános tulajdonságok

5.2.2. Napló

Az üggyel kapcsolatos tevékenységek történeti rögzítése. Egy naplóbejegyzés az alábbiakból áll:

5.3. Kódszótárak

A kód- és adatszótárak használata egyrészt garantálja az egységes írásmódot, esetleg kodifikációt, másrészt egy adott kódhoz tartozó fogalom megváltozásának "átvezetése" roppant egyszerû. A kód- és adatszótárak, valamint a "törzsadattárak" logikai szétválasztása nem mindig egyszerû. Pl. egy, az államigazgatás szerveit rögzítõ (kodifikáló) "szerv-lista" nehezen határozható meg ilyen szempontból és nincsenek is szigorú kritériumok (fõként, ha ún. "bõvülõ kódszótárakat" is alkalmazunk).

Az elõzõekben említett adatokkal kapcsolatosan a következõk alkalmazása javasolt :

Természetesen sok egyéb "kodifikációs" alkalom kínálkozik, ezek meghatározása nagyon fontos - késõbbi - feladat.

5.4. Az ügyfeldolgozás kapcsolódása az iratkezeléshez

Nagyon fontos problémakör. Ugyanis amennyiben van ügyfeldolgozás (amelynek a keretrendszeren belül a támogató modulja a workflow), akkor annak nyilvánvalóan kapcsolódnia kell az ügykezelési rendszerhez, ami az iratkezelõ modulban realizálódik.

Ez a kapcsolódás szerencsére roppant természetes és az 5.1., 5.2. fejezetekben felsorolt (esetleg a felsorolásból kimaradt) adatokon keresztül történik.

Amennyiben a feldolgozás úgy kívánja, akkor a releváns adatok az egyes iratkísérõkhöz, de ha az "irat szint" érdektelen, akkor az ügykísérõkhöz kapcsolódnak (a relációs adatbázis-kezelésnél megszokott "idegen kulccsal"). Tehát a kapcsolat problémamentes, és ideális esetben sokkal szorosabb is. Pl. az ügykezelõ és ügyfeldolgozó rendszer azonos személyi, szervezeti adatábzisra, biztonsági hozzáréféri rendszerre épül, és mindkét funkció bennfoglaltatik a közös keretrendszerben.

Ki kell viszont emelnünk azt az esetet, amikor az ügyintézés kapcsán az iratok az ügyfeldolgozás során (valamilyen szövegszerkesztõvel) készülnek.

5.4.1. A beérkezõ külsõ iratok

A beérkezõ iratokat általában ügykezelõk csatolják valamely elõzmény ügyhöz (ill. kezdõirat esetén - a szignálás után - generálnak egy új ügyet). Tehát itt az irat és ügy kapcsolatában egy tudatos törõdés (odafigyelés) van, a tevékenység mechanizmusa átlátható. Ennek külön esete, amikor az "irat" elektronikus formában, a tárcaközi levelezõ rendszer (TLR) útján érkezik. Ezzel a következõ (6. ) fejezet részletesen foglalkozik.

5.4.2. Az intézményen belül elõállított iratok

A belül elõállított irat egy ügy kapcsán keletkezik, vagy kezdõirat. Mindkét esetben az ügyintézõ "megnyit egy új iratot", ahol megadja az irat tipusát is, mint az új dokumentumhoz rendelt sablont, ill. ûrlapot. Amennyiben az ügyfeldolgozó és az ügykezelõi rendszerek között szoros kapcsolat van, akkor az ügyfeldolgozói rendszer az új irat megnyitásának tényét és tipusát automatikusan bejelenti az ügykezelõi rendszernek, amely "visszaküldi" az új irat számát. A dolog ennél azért bonolyultabb lehet. Létezhetnek rendszerek, ahol egy új dokumentumról az ügykezelõi rendszer csak annak - egy külön mûvelettel történõ - hitelesítésekor vesz tudomást. Létezõ ügy esetén az ügyintézõ köteles megadni az ügy számát is.

6. A bevezetés, használatba vétel kérdései

6.1. A szállító feladatai, szolgáltatásai

1. A keretrendszer által biztosított alapfunkciók konfigurálása. Például a felhasználói íróasztalok konfigurálása a hozzáférési jogok, menük és ikonok testre szabásával az intézményi utasításoknak, szabályoknak megfelelõen.

2. A felhasználói specifikus funkciók hozzáadása, integrálása a keretrendszerbe. Ez magába foglalja új programok elkészítését, amelyek elérik és használják a keretrendszer objektumokat, a meglévõ eszközök integrációját, valamint új objektumok létrehozását, ill. a meglévõ objektumok tulajdonságainak megváltoztatását.

Megjegyzés:

a) Az összes felsorolt tevékenység tevékeny együttmûködést kíván a Megrendelõvel.

b) Az illesztési követelmények teljesítése csak abban az esetben garantálható, ha a keretrendszer rugalmas technikát biztosít a testre szabási (paraméterezési, helyi adatokkal, kódokkal, sablonokkal való feltöltési) és fejlesztési feladatok megoldására:

Az egyes technikák természetesen optimalizáltak lehetnek a testre szabási feladatok valamelyikére, de egy adott feladatot kézenfekvõen több eszközzel is meg lehet oldani.

6.2. A bevezetés feladatai a Megrendelõ (a felhasználó minisztérium) részérõl

Együttmûködõk kijelölése, nevezetesen: Dokumentációk szolgáltatása a bevezetést, testreszabást végzõ (szállító) részére: A Megrendelõ részérõl a projektben résztvevõk rendelkezésre állásának biztosítása: A bevezetésben résztvevõ szervezeti egységek informatikai munkatársai részére: A bevezetésben résztvevõ szervezeti egységek felhasználói köre (vezetõk, ügyintézõk, adminisztrátorok) részére:

6.3. A bevezetés várható ráfordítási arányai

A használt/használatba kerülõ hardver eszközök új beszerzési értékét 100-nak véve, a többi ráfordítás addicionálisan, várhatóan, hozzávetõlegesen a következõ:

szállító alkalmazó
rendszer szoftver 30 -
felhasználói szoftver 50 -



*rendszerillesztés a számítástechnikai környezethez 10 5
*rendszerillesztés az ügyviteli környezethez 20 20
felhasználásra alkalmazott oktatóanyag elkészítése 10 5
oktatás 5 30
rendszertelepítés (hálózatépítés nélkül, de hardverinstallálással együtt) 5 5
munkahelyi betanítás 10 10
eljáráskövetõ modul (wfm) munkahelyekre adaptálása 20 20
rendszertámogatás (féléves) 5 -
Összesen 165 85
Tehát egy hatékonyan mûködõ "élõ" rendszer bevezetésének ráfordításai a szükséges hardverköltségeken felül annak összesen kb. 2,5-szeresét igénylik.

6.4. A bevezetés kormányzati szintû ütemezése

Az integrált irodai rendszer (IIR) összes lényeges funkcióját (modulját) az egyes minisztériumokban a felkészültség, fogadókészség függvényében 1-3 év alatt lehet bevezetni. Kérdéses, hogy a kormányzati szintû bevezetésnek milyen ütemezési alternatívája a célravezetõbb:

a) a legfontosabb funkciók (modulok) lehetõleg egyidejû bevezetése minél több minisztériumban, vagy

b) a rendszer bevezetését egyidejûleg csupán két (kisebb?) minisztériumban indítani és az ott szerzett tapasztalatok birtokában kiterjeszteni a bevezetést a többire.

Az a) megoldás elõnye, hogy (helyes sorrend esetén) a tárcaközi kommunikáció hatékonysága induláskor növelhetõ, a b) megoldás esetében már az elsõként bevezetett moduloknál az esetleg szükségessé váló (pl. kódrendszeri, szabályozási) korrekciókat a következõ bevezetésekben már figyelembe lehet venni.

A két minisztériumnál való egyidejû bevezetést az indokolja, hogy a tárcaközi adatcsere mûködése, hatékonysága már az elsõ fázisnál vizsgálható. A megoldás mûködõképességének ellenõrzésére elõnyös, ha a két minisztériumban két különbözõ gyártótól származó, egyébként a specifikált követelményeknek megfelelõ IIR kerül bevezetésre.

Hogy a bevezetésnél milyen sorrendben kell az egyes modulokat bevezetni, az az adott gyártótól származó IIR moduláris felépítésének függvénye. Ebben eligazítást adhat a 4.5. pont táblázata. Eszerint kell megvizsgálni, hogy az adott rendszer egyes moduljai hogyan felelnek meg az ügyviteli/számítástechnikai funkcióknak. Mindenképpen célszerû elõrevenni az iratfogadó, -küldõ funkciókat és azok e-mail kapcsolatait. Hogy egyszerre hány modul bevezetése lehetséges, az erõsen függ az adott IIR rendszer felépítésétõl, az esetleg már bevezetett, nem integrált funkcióktól és a fogadókészségtõl.

Megfelelõ szakmai felkészültség és kellõ minisztériumi eltökéltség esetén egy teljes IIR egy év alatt bevezethetõ egy adott minisztériumban.

Összefoglalva: az IIR alkalmazásra való áttérésnek ma már adottnak tekinthetõk a feltételei, az indításhoz (mielõbbi) elhatározás szükséges.

ügyiratkezelési projekt