Készült a brit kormány
informatikai központja által megszerzett engedély
alapján a "Quality Management Library" kiadvány
felhasználásával, a Miniszterelnöki
Hivatal Informatikai Koordinációs Iroda megbízásából.
Az ajánlás tartalma, célja
Ez a dokumentum a brit Central Computing and Telecommunication Agency (CCTA) által kiadott Quality Management Library (minõségirányítási könyvtár) köteteinek a fordítását tartalmazza. A könytár a brit kormányzatbeli informatikai szervezetek számára készült, azzal a szándékkal. hogy útmutatást adjon minõségirányítási rendszerek kiépítéséhez és gyakorlatához A kézikönyvekben foglaltak nagy részét azonban kormányzaton kivüli, nem informatikai szervezetek is hasznosíthatják.
A Quality Management Library négy kötetbõl áll, melyeket egyetlen ajánlás formájában bocsátjuk a magyar olvasó rendelkezésére. A minõségirányítási könyvtárban használt terminológia néhol idegen lehet a magyar olvasó számára. Ezért egyes helyeken a fordított szöveg után zárójelben megnevezésre kerül az eredeti angol megnevezés is, megkönnyítendõ az esetleges irodalmazást.
Olvasótábor
Az ajánlást elsõsorban azok az informatikus vezetõk és minõségügyi vezetõk forgathatják haszonnal, akiknek feladatuk a szervezetükön belül minõségirányítási rendszer kialakítása és mûködtetése. Számukra részletes útmutatót tartalmaz ez a dokumentum.
Az ajánlásbeli áttekintõ jellegû fejezeteket segíthetnek egy minõségügyi kezdeményezés résztvevõinek a fogalmak megértésében, a helyes szemléletmód és hozzáállás kialakításában.
A minõségügy iránt érdeklõdõk fellelhetik a minõségirányítási alapfogalmak meghatározását, és áttekintõ képet nyerhetnek a minõségügy fontosságáról, a minõségirányítási rendszer bevezetésének a szükségességérõl, hasznáról és nehézségeirõl.
Feltételezett elõismeretek
A dokumentum sem informatikai, sem minõségügyi elõismeretekre nem épít. A minõségügyben jártasabb olvasó átugorhatja az alapfogalmakat bevezetõ alfejezeteket.
Kapcsolódó ajánlások
A minõségügy kérdése stratégiai fontosságú, megvalósításának a tervezése szorosan kötõdik a szervezet informatikai stratégiájához. Az informatikai stratégia kialakításának és megvalósításának irányelveit az Informatikai Tárcaközi Bizottság (ITB) 2. ajánlása tartalmazza.
Az informatikában a minõség elérésének az eszköze lehet a megfelelõ projektirányítási módszer alkalmazása. Ilyen az ITB által ajánlott PRINCE (PRojects In Controlled Environments) módszertan, melynek áttekintését magyar nyelven az ITB 5. sz. ajánlásában találhatja meg.
A rendszerfejlesztés területén a minõség biztosításának egy másik eszköze lehet egy alkalmas rendszerfejlesztési módszertan használata. Az érdeklõdõk ITB 4. sz. ajánlásában találhatják meg az SSADM (Structured Systems Analysis and Design Method) ismertését.
A dokumentum letöltése Word for Windows formátumban, tömörětve: a9.zip (824 kB).
1. Bevezetés 1.1 Mi az a minõségügy és miért fontos ? 1.2 Miképp segít ez az ajánlás ? 2. A minõségirányítási rendszer bevezetése 2.1 Áttekintés 2.2 A minõségügyi kezdeményezés tervezése 2.3 Haszon, kockázat és költség 2.4 Minõségi tervek 2.5 A minõségügyi szervezet létrehozása 2.6 A tanácsadók 2.7 A vezetõi szemle 2.8 A minõségirányítási rendszer keretének kidolgozása 2.9 A minõségügyi továbbképzés 2.10 Minõségügyi költségfigyelés 2.11 A minõségirányítási rendszer változásainak kezelése 2.12 A minõségügyi auditálás 2.13 Az ISO tanúsítás 2.14 A minõségirányítási rendszer továbbfejlesztése 3. A minõségügyi technikák 3.1 Áttekintés 3.2 A minõségügyi technikák katalógusa 3.3 A kormányzati területen való bevezethetõség kérdései 3.4 Következtetések 4. A minõségügyi audit 4.1 Áttekintés 4.2 A minõségirányítási rendszer auditálásának megvalósítása 4.3 A minõségirányítási rendszer auditálásának végrehajtása 4.4 A minõségirányítási rendszer auditjának vezetõi szemléje 4.5 A minõségirányítási rendszer vezetõi szemléje 5. A minõségügyi továbbképzés 5.1 Áttekintés 5.2 A minõségügyi továbbképzés programjának kialakítása 5.3 Képzés az elsõ fázisban 5.4 Képzés a második fázisban 5.5 Képzés a harmadik fázisban 6. Melléklet 6.1 A minõségügyi vezetõnek a munkaköre 6.2 Ellenõrzõlista az ISO 9001 követelményeinek való megfelelés ellenõrzésére 6.3 Fontosabb szakkifejezések fordítása 6.4 Irodalomjegyzék