MINISZTERELNÖKI HIVATAL
INFORMATIKAI KOORDINÁCIÓS
IRODA
1997. január
A "milleneumi bomba" - egy
egyszerû probléma katasztrofális következményekkel.
Mivel a 2000. év beköszöntése az elsõ
olyan évszázad váltás, amelyre automatizált
társadalomban kerül sor, a számítógépeket
használó intézmények idõzített
bombán ülnek. Ilyen és ezekhez hasonló
valóban "bombasztikus" megállapítások
látnak napvilágot az utóbbi idõben
a világ fejlettebb részének (elsõsorban
az Egyesült Államok, Kanada és az Egyesült
Királyság) számítógépes
szaklapjaiban, közleményeiben, a WWW dedikált
home page-ein, de a kérdéskör már a
napilapok sõt a politikusok érdeklõdését
sem kerüli el. A Gartner Group sokat idézett felmérése
szerint a világnak 600 milliárd, míg csupán
az Egyesült Államok adminisztrációjának
30 milliárd dollárjába fog kerülni a
számítógépes rendszerek megfelelõ
átalakítása. Még ha feltételezzük
is, hogy Magyarország a veszélyeztetettség
szempontjából "szerencsésebb" helyzetben
van a fentebb említett országoknál, hiszen
az informatizáltság szintje messze nem éri
el ezekét, a meglévõ rendszerek is jóval
fiatalabbak és ezért az alkalmazások többsége
már nem a különösen "bomba veszélyt
hordozó" COBOL nyelven készült, nem kerülhetjük
meg a problémát. Ez azt jelenti, hogy nem "dughatjuk
fejünket homokba" mintha a veszély nálunk
nem létezne és abban sem bízhatunk, hogy
létezik vagy létezni fog egy un. "silver bullet",
amely a kérdéskör egyszerû, olcsó
és gyors megoldását teszi lehetõvé.
Míg a budapesti ICA konferencia kerekasztal beszámolóiból
mindössze kettõ foglakozott a 2000-es év problémájával,
az IPSIT (International Public Sector IT) csoport statisztikája
azt mutatja, hogy tagországai (mintegy 15) adminisztratív
intézményeinek 10%-a befejezte a szükséges
változtatásokat, 18% jelenleg dolgozik ezeken,
50% még csak vizsgálja a témát és
23% az, amely hozzá sem kezdett a feladathoz. Az ITB-nek
véleményünk szerint valamilyen formában
el kell érnie, hogy legalább ne a statisztika utolsó
tétele vonatkozzon ránk.
Az informatikai szakmában közismert,
hogy a dátum adatokat az ISO vonatkozó elõírásait
megszegve a memória takarékosság miatt a
számítógépek és programok hagyományosan
a szükséges 8 helyiérték helyett (DD-MM-YYYY)
6 helyiértéken (DD-MM-YY) tárolták.
Míg az 1999. december 31. után a gépekben
megjelenõ 01/01/00 értékû dátum
adatot az ember tudná 2000. január 1.-nek értelmezni,
a számítógépes rendszerek többsége
ezt 1900 január 1-nek tekinti.
Ebbõl az egyszerû ténybõl sok kellemetlen következmény származhat a számítógépes rendszerekben és a közhiedelemmel ellentétben a gondot nemcsak az alkalmazói programok és az adatmezõk jelentik, hanem az operációs rendszerek/firmwarek és a kommunikációs rendszerek is. Az alkalmazások szintjén
Az adatok helyének megtalálása a programokban igen fáradságos feladat. Ezt súlyosbíthatják a következõ tényezõk:
Egyébként az is tévhit, hogy csak a COBOL-ban létrehozott un. "legacy" alkalmazások 2000-es probléma hordozók. A modern programnyelvek közül más C betûvel kezdõdõek, pld. C, C++ sem mentesek a kórtól, a kevésbé elterjedt ADA nyelv viszont kiküszöböli a problémát.
A valóságban a számítógépes alkalmazói program módosítása csak a "jéghegy csúcsa", mert a teljes információ rendszert kell újra integrálni és tesztelni. Miután az alkalmazások módosítása már megtörtént, az év adatot tartalmazó adatmezõket is konvertálni kell négy helyiértékesre. Ez sem könnyû feladat különösen, ha
Az operációs rendszerek
többsége helytelenül kezeli a század váltását
és ez vonatkozik a PC-k beépített firmware-jeire
(BIOS chip-jeire) és a mainframek operációs
rendszereire egyaránt. A problémák körét
szélesíti az a meglepõ tény is, hogy
sok program nem tudja megfelelõen kezelni a 2000-es évet
mint speciális szökõévet (amely ugyan
mint minden negyedik év az lenne, de mint a század
elsõ éve sokak hite és a konvenciók
szerint nem az, de mert negyedik évszázad mégis
az). Ki hinné, hogy az elõbbi probléma fõ
okozói az Intel bázisú PC-k (tény,
hogy a gyártók megkezdték a hibák
kijavítását), a szökõévvel
pedig olyan közkedvelt szoftvereknek van gondjuk mint a Lotus,
Excel és Quatro Pro elsõ verziói (a hitetlenkedõknek
a Datamation 1996. január l-ei speciális
"Year 2000:Fix it now" c. riportja ajánlható
betekintésre).
Végül pedig arra is kell
gondolni, hogy a saját rendszerek megfelelõ korrekciója
nem mindig oldja meg a problémát, hiszen ha az adatokat
olyan együttmûködõ partnerektõl
kapjuk pld. on-line kommunikációs kapcsolaton
keresztül, amelyek még nem végezték
el a módosításokat, a közös rendszer
hibásan fog mûködni.
A fentebb említett Datamation riport alcíme a lehetséges következményekre célozva azt állítja, hogy a 2000-es év probléma megoldásának alternatívája csak az üzleti mûködés összeomlása lehet.
A "milleneumi bomba" a valódiaktól
eltérõen nem okoz "látványos"
katasztrófákat, hanem "csak"
eredményezheti. Nem igényel
különösebb bizonyítást, hogy olyan
intézmények, amelyek legfontosabb üzleti alkalmazásaikat
hosszabb ideig nem tudják mûködtetni egy számítógépes
katasztrófa miatt és nem rendelkeznek megfelelõ
"helyreállítási" tervvel, befejezettnek
tekinthetik mûködésüket.
A fejlett számítógépes kultúrával rendelkezõ országokban már ma sem ritka olyan alkalmazások müködési zavara a 2000-es váltás miatt, amelyek hosszabb távra (pld. öt évre) elõre terveznek (erre egy példa az Egyesült Államokban a Union Pacific Vasúttársaság, amelynek néhány alkalmazásában már 1995-ben "felütötte fejét a kór"). A Gartner Group becslése szerint már 1996-ban az alkalmazások 20 %-a volt veszélyeztetett, de 1999-ig a hibák kiküszöbölésének elmaradása esetén ez a mutató elérheti a 90 %-ot is.
A milleneumi probléma megoldásának
egyik sarkalatos kérdése a határidõ.
Szakértõk véleménye és az eddigi
tapasztalatok szerint komoly tévedés lenne azt hinni,
hogy a hátralévõ három év bõven
elegendõ a problémák feltárására
és megoldására. A megoldást alapos
integrálási és tesztelési szakasznak
kell követnie, ami szintén idõigényes.
Az informatikai projektek világszerte túllépik
a határidõket (egy közzétett statisztika
szerint mindössze 14%-uk kivétel ebbõl a szempontból),
de ebben az esetben a határidõ érthetõen
nem módosítható.
Az adott határidõ szigorúságán kívül nem elhanyagolható tényezõ milleneumi projektek anyagi háttere bizonytalanságának kérdése sem. Belátható, hogy az intézmények felsõ vezetõi igen nehezen gyõzhetõk meg arról, hogy elõzetesen nem tervezett nem látványos és nem produktív projektekhez komoly erõforrásokat kell mozgósítaniuk. Márpedig a bonyolultabb integrált rendszereknél, különösen a tesztelési szakaszban igen komoly és ezért nem olcsó szakértelemre van szükség.
Ebben a fejezetben elsõsorban
a CCTA javaslataira alapozva megkíséreljük
röviden összefoglalni azokat az általánosan
szükséges intézkedéseket, amelyeket
egy szervezet szintjén foganatosítani kell
a "milleneumi bomba" hatástalanítására
(az ITB várható szerepére a kérdés
kezelésére a késõbbiekben próbálunk
alternatívákat javasolni).
Azoknak a szervezetek és intézményeknek, amelyek még nem kezdtek hozzá milleneumi problémáik felméréséhez, a siker érdekében haladéktalanul lépniük kell. Mindenképen szükség van egy felelõs menedzser kinevezésére, aki tevékenysége elsõ lépéseként akár külsõ vagy már gyakorlatot szerzett társszervezetekkel konzultálva feltárja szervezete milleneumi veszélyeztetettségét és kimutatja a megoldás pénzügyi feltételeit. Ezután meg kell találni az intézményen belül azt a döntéshozó személyt, aki felmérve a prioritásokat képes a szükséges anyagi hátteret biztosítani.
Az intézmény milleneumi sebezhetõségének kimutatása és a vezetés támogatásának megnyerése után egy magas szintû auditálási tevékenységet kell kezdeményezni a következõ területek vizsgálatára:
3. A rendszerek elemzése és munkaterv
meghatározása az idõbeni 2000-es megfelelõség
biztosítására
Miután a rendszer vagyon rendelkezésre áll, az intézményeknek tisztázniuk kell:
Annak tisztázására, hogy milyen módon érhetõ el a 2000-es probléma kiküszöbölése és a szervezetek mennyire alkalmasak ezt megvalósítani, fel kell tenni a következõ kérdéseket:
Ebben a fázisban a szervezetek más stratégiát is választhatnak. Célszerû lehet a milleneumi probléma megoldását radikális rendszer változtatásokra felhasználni, de tisztázandó, hogy:
Feltétlenül hangsúlyozandó, hogy a radikális változtatások ugyan néhány esetben célravezetõk lehetnek, de a nagy kockázat és a tipikusan csúszó határidõk miatt, a szervezeteknek tisztázniuk kell, hogy képesek lesznek-e az ebben az esetben megváltozhatatlan határidõt tartani.
Megjegyzendõ, hogy a 2000-es környezet biztosítása nem egyszerû feladat, ha nem állnak rendelkezésre megfelelõ termékek és nehézséget okozhat a 2000-es és azon túli dátumok szimulációja is.
A milleneumi megfeleltetés programjának sikere elsõsorban attól függ, hogy milyen gyorsan kezdenek hozzá a projekthez, amely csak hatásos program és projekt menedzsmenttel valósítható meg. A munkát végzõ programozó személyzet megfelelõ ösztönzését a menedzsment nem kerülheti meg, mert a feladat eléggé monoton és unalmas lehet, de teljes befejezéséig az embereket mindenképen meg kell tartani.
Az informatika alkalmazásában
élenjáró országokban, elsõsorban
az Egyesült Államokban, de Kanadában és
az Egyesült Királyságban is már hosszabb
múltra tekint vissza a "milleneumi bomba" hatástalanításának
ügye. Ebben a fejezetben röviden áttekintjük,
hogy ezekben az országokban elsõsorban kormányzati
szinten eddig milyen lépéseket foganatosítottak.
Az Egyesült Államokban az SSA (Social Security Administration) már 1989-ben (!) munkacsoportot alakított a probléma megoldására és 1998 decemberére tervezi óriási méretû szoftver vagyonában az átalakítás befejezését. Nem véletlen, hogy ezen intézmény valamint a GSA (General Services Administration) az OMB (Office of Management and Budget) vezetésével került sor jó néhány fontos kormányzati lépésre a milleneumi probléma kiküszöbölésére. Az OMB 1995-ben létrehozott egy Year 2000 Interagency Committee-t (Tárcaközi Bizottságot) az SSA elnökletével, amely mintegy 40 szövetségi intézmény képviselõjének részvételével havonta ülésezik. A Bizottság eddig az alábbi intézkedéseket tette:
Az utóbbi idõben a téma a politikusok érdeklõdését sem kerülte el és a kongresszusban több képviselõ is megkérdõjelezte OMB kezdeményezéseinek hatásosságát a szükséges pénzügyi hátteret is hiányolva.
Kanadában a
2000-es kérdéskört kormányzati szinten
1994-ben vetették fel elõször, de 27 intézmény
megszondázása után nem alakult ki olyan mértékû
veszélyérzet mint napjainkra. 1996 elején
viszont a kormányzati informatika ottani koordinációs
szervezete a TBS (Treasury Board Secretariat) létrehozta
a Year 2000 Project Office-t és megalakult déli
szomszédjukhoz hasonlóan a Year 2000 Interdepartemental
Working Group is az intézmények képviselõibõl.
A Bizottság havonta összehívott ülésein
speciális szakértõi véleményeket
hallgatnak meg, és fõleg információt
cserélnek 2000-es módszertanokról, automatikus
szoftver eszközökrõl és az egyedi gyakorlati
tapasztalatokról.
1996 májusában a TBS Titkára mintegy 80 intézmény felelõs vezetõit levélben kereste meg kifejezve aggodalmát a 2000-es év gondjai miatt, arra kérve kollégáit, hogy tekintsék át a következõ kérdéseket:
Tanulságos anyagot szolgáltatnak
a kérdéssel kapcsolatban azok a válaszlevelek
is, amelyeket három független konzultáns cég,
a Coopers Lybrand, az LGS valamint DMR Group Inc. küldött
John Oakes, a TBS Year 2000 Projekt Irodája speciális
tanácsadójának kérésére.
A hozzánk földrajzilag,
méretben (de nem az informatika fejlettségében)
közelebb álló Egyesült Királyságban
Robin Guenier, a CCTA elõzõ igazgatójának
vezetésével Brit Kormányzati kezdeményezésre
jött létre a 2000 Taskforce. A kormányzati
körök érdeklõdését a téma
iránt mutatja az, hogy a Taskforce Year 2000 tavaly októberi
konferenciájának megnyitó beszédét
Ian Taylor, Tudomány-és Technológiaügyi
miniszter tartotta. A CCTA, a Computing Services Software Association,
a Brit Kereskedelmi-és Ipari Minisztérium valamint
a PA Consulting Group részletes átfogó anyagokat
bocsátott közre a problémakör kezelésére.
(Megjegyzendõ, hogy Európában a milleneumi átalakítás nem az egyetlen komoly változtatás, amely az informatikai rendszereket érinti 1999 végéig, hiszen a közös valuta bevezetését is erre az évre tervezik.)
Az elõzõkben ismertetett
tények, megközelítések és adatok
közreadásának nem az volt a célja,
hogy az itthoni helyzetet illetõen pánikot keltsen.
Tisztában vagyunk azzal is, hogy a forrásként
használt közlemények egy részét
esetleg üzleti érdek befolyásolta (konzultáns
cégek véleménye, a speciális szoftverek
kidolgozására szakosodó cégek lobbi
érdekei) és pld. az Egyesült Államokban,
ahonnan forrás anyagaink jelentõs része származik,
hajlamosak egy-egy divatos téma túlzott "felfújására".
Azt sem titkoljuk, hogy vannak szkeptikusabb vélemények
is a probléma mértékét és finanszírozhatóságát
illetõen. Például az International Data Corp.,
amelynek nem fûzõdik anyagi érdeke a túlzott
veszélyérzet keltéséhez, 100 amerikai
informatikai és pénzügyi vezetõ véleményének
kikérése után sokkal optimistább adatokat
tett közzé a témáról ("Most
companies are ready for year 2000 says IDC survey").
Már a bevezetõben is említetést
nyert, hogy a hazai informatikai helyzet miatt a probléma
mértéke nyilvánvalóan nem mérhetõ
össze a példaként ismertetett országokéval.
Ezt, a rendszerek viszonylagos "fiatalságán"
kívül, még az a tény is alátámasztja,
hogy sajnos ezek összekapcsolása sem éri el
a fejlett informatikai kultúrával rendelkezõ
országok szintjét. Márpedig a milleneumi
átalakítás egyik "hektikus" területe
éppen az ilyen rendszerek átalakítása
és tesztelése. Mindezek ellenére szükségét
érezzük egy átfogó felmérésnek
a tárcák és alárendelt szervezeteik
informatikai vagyonáról és a programok milleneumi
veszélyeztetettségérõl ahhoz, hogy
eldönthetõ legyen a kormányzati (ITB) szerepvállalás
mértéke és mikéntje és hogy
indokolt-e a "sense of urgency" vagyis a sürgõsség
érzetének keltése kormányzati informatikában.
Elsõ lépésként, mintegy megelõzõ felmérésként a tárcák képviselõinek véleményezniük kell, hogy ezen anyag felvetései és eddigi esetleges tapasztalataik alapján milyen mértékûnek ítélik intézményeiknél és alárendelt szervezeteiknél a 2000-es veszélyeztetettséget. Az ITB titkára 1996. dec. 16-án kelt levelében a stratégiai tervek aktualizálásáról a Bizottság tagjainak már javaslatot tett arra, hogy beküldendõ anyagaikban foglalkozzanak a 2000-es problémák azonosításával és a megoldásukra tervezett lépésekkel. A beküldött vélemények és tervek alapján kell az ITB-nek - esetleg külsõ szakértõk bevonásával - dönteni a követendõ 2000-es stratégiát illetõen.
Ez a stratégia a vezetés szintjét és a beavatkozás módját illetõen háromféle megközelítésben képzelhetõ el:
Jellemzõi:
Jellemzõi:
Jellemzõi:
Intézkedések:
Természetesen a határok
a három változat között nem feltétlenül
ilyen szigorúak és a választott megoldás
tartalmazhat elemeket mind a három megközelítésbõl.
Míg a 3. változat viszonyaink között nem
tûnik reálisnak, a 2. változat (vagy elemeinek
többsége az 1.-el kombinálva) lehet a választott
alternatíva.
Budapest, 1997. január 15.
Összeállította: Szigeti
András