MINISZTERELNÖKI HIVATAL
Informatikai Koordinációs Iroda
Tájékoztató
az Elektronikus Adatcsere (EDI) kormányzati alkalmazási feltételeirõl és lehetõségeirõl
Az elektronikus Adatcsere (nemzetközi terminológia szerint
Electronic Data Interchange, röv. EDI) az informatika nálunk
még kevéssé alkalmazott, de jelentõs
gazdasági és szervezési elõnyökkel
kecsegtetõ új alkalmazási területe.
Fejlõdését és alkalmazását az IT
nyújtotta szakmai feltételek megléte és a
versenyhelyzetbõl adódó
költségcsökkentési igény tette
lehetõvé, illetve szorgalmazta. Az EDI
jelentõségét felismerve az ENSZ Európai
Gazdasági Bizottsága általános, nemzetközi
célra szánt szabványok kidolgozását
kezdeményezte.
Az Európai Unió elõírásaihoz igazodó
hazai informatikai ajánlások és fejlesztések
igényének megfelelõen fogalmazódott meg az EDI
helyzetének áttekintése és a
következtetésként levonható idõszerû
feladatok meghatározása. A vizsgálódás
eredménye a következõkben foglalható össze:
1. Az EDI meghatározása és
alkalmazása:
Az EDI kereskedelmi, gazdasági, adminisztrációs,
pénzügyi, szállítmányozási,
államigazgatási dokumentációk papírmentes,
számítógép alkalmazások közötti,
nemzetközi szabványok szerinti elektronikus cseréjét
jelenti. A dokumentációk lehetnek megrendelések,
számlák, visszaigazolások, bankátutalások,
vámûrlapok, szállítólevelek, stb., de
kísérletek folynak már grafikus
tervdokumentációk megküldésére is az
együttmûködõ rendszereken belül. A lényeg
az egyértelmû szintaktikai szabályok szerint
strukturált adatcsere, illetve annak elfogadása, hogy míg
az elektronikus levelezés - strukturálatlan adatok
cseréjével - személyek között bonyolódik,
az EDI elsõsorban programok közötti
kommunikációra szolgál, és mint ilyen, a folyamatok
számítógépesítésének egyik
utolsó láncszemeként értékelhetõ,
ahol a munkát technológia váltja fel.
Annak érdekében, hogy valamely intézmény (vagy
vállalat) társintézményeivel
együttmûködve a hagyományos posta, vagy E-mail helyett
EDI-re térjen át, ezt megelõzõen jelentõs
belsõ és külsõ gazdasági és
ügyvitelei folyamatelemzést,- változtatást és
koordinációt kell végeznie.
Az EDI bevezetése speciális, nemcsak informatikai
szakértelmet igénylõ, komplex feladat.
Az egyeztetés és koordináció elemei:
a) szervezeti jellegû: (hangsúlyozandó, hogy az EDI
felhasználásának szükségességét
és lehetõségét nem mûszaki, hanem
szervezeti-ügyviteli alapon kell meghatározni.)
- megállapodás arról, hogy az elektronikusan
küldött dokumentumokat jogilag kötelezõ
érvényûnek tekintik,
- megállapodás az EDI szabványról,
- megállapodás a felhasználó
szabványüzenetek típusáról és azok
jellemzõ egyedi változatairól,
- megállapodás az egyéb
szolgáltatásokról (védelem,
titkosítás, hibanaplózás, auditálás,
stb.),
- megállapodás az alkalmazandó
kommunikáció paramétereirõl (hálózat,
protokoll, stb.).
b) mûszaki jellegû: (megjegyezendõ, hogy az EDI egy
nyílt rendszer, amely majdnem minden olyan
számítógépen futtatható, amely alkalmas
telekommunikációs összeköttetésre, a kis
PC-tõl a nagy gépekig. A választást a
hálózat alkalmassága és az EDI
szoftvertermék korlátozza.).
- az ügyviteli folyamatok informatikai modelljének
kidolgozása,
- a megbízhatóság, titkosság,
változtathatóság, archiválás,
naplózás biztosítása és
lehetõség megteremtése háziszabvány
formátumú EDI dokumentumok kezelésére,
- alkalmazói programrendszer, illetve olyan EDI alrendszerek
bevezetése, melyek elvégzik a küldendõ házi
formátumú dokumentumok
átkonvertálását a meghatározott
szabvány formátumúvá, illetve fordítva,
- üzenetkezelõ rendszer kiépítése (X.400;
X435), bár ez nem feltétel, mert az adatcsere
történhet mágneslemezek egyszerû
átadásával is,
- megjegyzendõ, hogy ahol nincsenek szabványos üzenetek,
ott elõ lehet állítani azokat a nemzetközi
üzenet-szintaxis szabványok, az EDIFACT használatával
(Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport).
Az EDI - bár az elõzõekbõl
következõen - elsõsorban a szállítás
és kereskedelem területén a gazdasági partnerek
közötti kommunikáció eszköze, - melynek
során inhomogén rendszereket tesz
összekapcsolhatóvá - benyomult már az
államigazgatás területére is (TB; APEH; VÁM)
ott, ahol nagy mennyiségû strukturált
információcsere történik hagyományosan,
papíralapon.
A siker oka, hogy az EDI alábbiakat nyújtja:
- megszünteti a nagymennyiségû papírmunkát,
- megvalósíthatóvá teszi a "just in time"
(éppen idõben) szállítást, ami
csökkenti a raktárkészletet, így csökken
lekötött tõke,
- csökkenti az információk
elõkészítésére, bevitelére,
feldolgozására, kinyerésére fordított
idõt, így a személyi és mûködési
költségeket,
- támogatja a folyamatok összehangolását,
így kisebb a hibalehetõség és növekszik a
hatékonyság, (pénzügyi, iktatási rendszerek,
automatikus átutalások stb.),
- leegyszerûsíti a több forrásból
érkezõ információgyûjtést és
egyszerûsíti azokat a folyamatokat, melyek
ismétlõdõ, szabványos információk
adattömegének bevitelébõl állnak,
Összefoglalva aláhúzzuk: az EDI
felhasználható bármely strukturált
információ automatikus továbbítására,
tekintet nélkül az információcsere
céljára. A témaköröket vezetésnek kell
eldöntenie az EDI projektek tervezése és
megvalósítása során. Ebbõl következik,
hogy az EDI-vel kapcsolatos megfontolások a közigazgatás
informatikai támogatásának folyamatában egyre
fontosabb helyet követelnek ki, ezért a nemzeti informatikai
stratégiai tervezés elemévé kell, hogy
váljanak. (Megjegyezendõ, hogy a nemzetközi
elvárások és gyakorlat is ki fogja
kényszeríteni az EDI-re való, legalább
részbeni átállást. )
Az EDI-vel kapcsolatos költség/haszon elemzések azt
mutatják, hogy az adminisztrációs és
személyi költségekben (szakterülettõl
függõen) 5-25 %-os megtakarítások keletkezhetnek,
bár rá kell mutatni, hogy a bevezetés jelentõs
költségekkel és gyakran ügyviteli
átszervezéssel jár. Innovációs
szempontból az átállás radikális útja
tûnik járhatónak, melynek során - a partnerek
együttmûködési hajlandóságának
folyamatos meglétét feltételezve - egy
lépésben, programszerûen vezetik be egy-egy adatcsoport EDI
úton történõ forgalmazását. A
kormányzatok EDI "érzékenysége" jelentõs
hatással van a vonatkozó hazai iparra és piacra is.
2. Nemzetközi helyzetkép:
Az EDI alkalmazásában ez idõ szerint az USA,
Európában Hollandia, az Egyesült Királyság
és Franciaország játszik vezetõ szerepet.
Széleskörû elterjedése az üzleti életre
jellemzõ, ahol a multinacionális vállalatok
megkövetelik beszállítóiktól az EDI forgalmat.
Az EG 1988-ban indította el TEDIS (Trade Electronic Data Interchange)
programját, melyre eddig kb. 50 millió ECU-t fordítottak.
Közép-Európában Szlovénia tekinthetõ
üttörõnek ezen a téren.
Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága foglalkozik a
kereskedelmi okmányegységesítéssel és az
elektronikus kereskedelem feltételeinek megteremtésével.
Az EDI rendszerek számának évenkénti
növekedési üteme 50 %-ra tehetõ. A
"lefedettséget" 2000-re az USA-ban kb. 90 %-ra, az Egyesült
Királyságban 100 %-ra prognosztizálják.
A fentiekbõl világosan kitûnik, hogy aki ebben a
folyamatban lemarad, nem fogja érzékelni a világpiac
változásait és nem fog tudni részt venni a fejlett
nemzetközi munkamegosztásban.
Mindazonáltal az EDI bevezetésének mentén gondok
is mutatkoznak:
- a nyelvi problémák gátolják a
kiteljesedést,
- a helyi nemzeti szabályozások és
törvények különbözõségei
akadályokat jelentenek különösen az
illetékességi és felelõsségi
kérdésekben,
- az okmányok egy részét értelmezési okok
miatt nem lehet egynyelvûvé tenni,
- kormányzati vonatkozásban a minisztériumok
között a költségvetés mûveleteit
szolgáló EDI forgalom bevezetését
vizsgálták, de kiderült, hogy a minisztériumok
többnyire nem egymással, hanem az alárendelt szervezetekkel,
vagy külsõ intézményekkel/cégekkel
kommunikálnak, ezért egy kormányzati EDI
valószínûleg nem gazdaságos
(felmérendõ, hogy van-e ésszerû
mennyiségû kicserélendõ adat),
- a gyakorlat az mutatja, hogy az EDI ez idõ szerint csak a
magániparban (megrendelések, beszállítások,
számlázások) hozott hasznot,
- nem ismerünk egyetlen kormányzatot sem, ahol az EDI
minisztériumok közötti kommunikációt
szolgál,
- külföldi EDI-szakértõkkel folytatott
konzultációkon elmondták: úgy gondolják,
hogy az induló költségek nagysága és a
várt haszon kétséges kimutathatósága miatt a
központi kormányzati bevezetés politikai és nem
gazdasági döntés eredményeként
várható csak el, a folyamatot még így
lassíthatja a járulékos átszervezési
igény.
3. Magyarországi helyzetkép:
Az EDI széles körben megvalósuló
alkalmazásáról Magyarországon nem
beszélhetünk. Az elmaradottság oka, hogy nem alakult
még ki a tevékenységek magasabb szintû
szervezésének igénye, az EDI alkalmazást
kikövetelõ szükségszerûség. A
hagyományos (papíralapú) módszerek megfelelnek, s a
kérdés jogi környezete ezeket az esetek nagy
részében igényli is.
Az EDI kormányzati kibontakozásának gátjai:
- kevéssé ismert,
- nincs kényszer, csak felesleges "bonyolításnak"
tûnik,
- nincs költségérzékenység,
- a bevezetés feltétlenül tartalmaz
bizonytalansági elemeket,
- nincs elegendõ számú szakértõ,
- ez idõ szerint csak a szoftverházak érzékenyek
a témára üzleti érdekeiknek megfelelõen, de
fogadókészség még nincs (kínálati
piac),
- az EDI elsõsorban az üzleti élet informatikai
eszköze, a kormányzati munkában csak
áttételesen lehet versenyképességrõl
beszélni,
- az anyagi támogatás hiányzik.
A magyar nemzeti elektronikus adatcsere program szervezését a
"HUNPRO" tárcaközi bizottság végzi, melyben az
elnöki teendõket az Ipari és Kereskedelmi
Minisztérium látja el.
A bizottság tagjai:
- FM, KM, KSH, MGK, MSZH, OMFB, APEH, PM, KHVM
A HUNPRO által támogatott projektek:
- finn-magyar "KAT"
- vám
- belvízi hajózás.
Egyéb EDI projektek futnak banki szférában és az
autógyártásban. Korlátozott
szolgáltatásokat kínál a MATÁV, az IBM, a
SZÁMALK, a CSAOSZ, az EAN Consulting. Kormányzati
alkalmazásokra eddig nem került sor.
Fontos megjegyezni, hogy a MATÁV, az EDI-ben rejlõ üzleti
lehetõségek kiaknázása
céljából 1996. második negyedévében
meg kívánja indítani nyilvános, országos
EDI szolgáltatását. Úgy látják, hogy
a kezdeti idõszakot a jogszabályi hiányosságok
akadályozni fogják, de készek a kormányzati
kezdeményezésekbe bekapcsolódni,
tájékoztató és oktató
tevékenységgel támogatni a kibontakozást.
4. Értékelés:
Az EDI kormányzati-ügyviteli bevezetésével
kapcsolatban ki kell emelni, hogy a szakmai terület komplexitása
miatt "önszervezõdés" nem várható el és
nem alakulhat ki olyan kényszer sem, ami az üzleti életben
be fog következni, mert a IV. generációs osztott
adatbáziskezelõk és az SQL bázisán
elkerülhetõ, hogy EDI szoftvert kelljen közbeiktatni.
Az állam körvonalazható feladatai:
a) az alkalmazás jogi feltételeinek megteremtése:
- - jogi keretek,
- - autoritás, titkosság,
- - infrastruktúra,
- -szabványosítás (EU honosítás),
- -információs háttér (adatbázisok)
megteremtése és biztosítása.
b) "példamutatás":
- pilotprojekt indítása vagy alapozó tanulmány
készítése, ezen belül:
- az információs rendszer
átvilágítása,
- redundancia kiszûrése,
- felesleges információgyûjtés
megszüntetése,
- az ügykezelõi folyamatok átszervezése,
- megfelelõ anyagi fedezet biztosítása.
c) nemzetközi szakirányú
kapcsolatépítés, segélykérés.
Az EDI hazai kibontakozásának szakmai fontossága és
a végrehajtás széleskörû
koordinációt igénylõ jellege miatt
célszerû és indokolt, hogy az ITB a munkálatokat
támogassa, illetve munkaprogramjába felvegye,
különös tekintettel azokra a kormányzati feladatokra,
melyek az EDI infrastrukturális feltételeinek
megteremtését segítenék elõ akkor is, ha
közvetlen kormányzati alkalmazásra nem, vagy csak a
jövõben kerülne sor. (Mindenesetre konkrét
igény fogalmazódott meg az Állami
Számvevõszék részérõl, mert
amennyiben az ellenõrzendõ és az ellenõrzõ
informatikai rendszerek között EDI típusú kapcsolat
lenne, úgy az jelentõsen növelhetné az
ellenõrzõ tevékenység
hatékonyságát és minõségét.)
5. Javaslat:
A párhuzamosságok elkerülése érdekében
az alábbi megoldást kínálkozik:
- az ITB tájékoztassa az EDI tárcaközi
bizottságot (HUNPRO) arról, hogy támogatja a beindult
fejlesztéseket. Kérjen tájékoztatást az
eredményekrõl, és vizsgálja meg az
együttmûködési lehetõségeket, egyben
kérje fel a
HUNPRO-t, hogy szakértõje vegyen
részt az ITB munkájában.
- az EU vonatkozó ajánlásainak és
szabványainak figyelemmel kísérését,
gondozását és honosítását
támogassa, illetve vállalja át az EDI jogi
kérdéseinek rendezését, összhangban az
X.400-as üzenetkezelõ rendszer és az egységes
kormányzati iktatási rendszer hasonló feladatainak
elvégzésével,
- építsen ki szakirányú nemzetközi
kapcsolatokat és képezzen pénzügyi fedezetet a
feladatok elvégzéséhez, (az ITB alakítson jogi
munkacsoportot, melynek legyen tagja a HUNPRO képviselõje is),
Javaslom, hogy az ITB a fentiek alapján vegye fel
munkaprogramjába az EDI-vel kapcsolatos tennivalókat és
alakítsa ki álláspontját.
Budapest, 1995. november 9.
Horváth János
kormányfõtanácsadó