ügyiratkezelési projekt

1.sz. Melléklet: A kormányzati X400-as levelezõrendszer kapcsolódási pontjai

HELYZETELEMZÉS

BEVEZETÕ

A kormányhivatalokban folyó ügyintézési és az ügyintézéshez kapcsolódó ügyiratkezelési, irattározási és információszolgáltatási munka színvonalának és hatékonyságának elemzésekor az egyetlen helyes megközelítés az, amely a megnövekedett elvárásokhoz, a kihívásokhoz és követelményekhez képest, valamint a számítógépes megoldások adta lehetõségekhez viszonyítva értékeli a jelenlegi helyzetet.

SZERVEZÉSI-SZERVEZETI-EMBERI ADOTTSÁGOK

A kormányhivatalok mûködését, szervezeti egységeinek feladat- és hatáskörét, fõ tevékenységeit és ügyintézési folyamatait jogszabályok (levéltári törvény, számviteli törvény), szervezeti és mûködési szabályzatok és az ezek alapján kialakított iratkezelési vagy ügykezelési szabályzat és irattári terv határozzák meg. A tevékenységek és eljárások specifikálható része (az SzMSz mellékletei formájában kiadott) belsõ szabályzatok és utasítások szerint szabályozott.

Bár általánosságban a kormányhivatalokon belüli munkaszervezés és ügyintézés hasonló, a részleteket tekintve vezetési, szervezési, ügyintézési és iratkezelési szempontból eltérõ koncepciójú, részben más stílusú és más módszereket alkalmazó gyakorlat alakult ki. Még egy adott minisztériumon belül is vannak eltérések, különösen korábbi összevonás vagy szétválasztás után, vagy ha a szervezet több helyen települ, külképviseletekkel, regionális intézményekkel is rendelkezik. Az éveken keresztül kialakult "adminisztrációs rutin és beidegzõdés" megváltoztatása nem megy máról holnapra, még jó új szabályzat esetén sem.

A minisztériumi szervezeti hierarchia magas (5-8 szintû), hosszú szolgálati úttal. A hivatalvezetés emiatt összetett, nehéz a központi és operatív funkciók optimalizálása, jelentõsek az átfedések mind az iratkezelésben, mind az irattározásban.

Igen jelentõs az a belsõ és külsõ koordinációs munka, amely a kapcsolódó operatív ügyintézési folyamatok, a szervezeti egységek, a résztvevõk és különbözõ határidõk összhangját biztosítja.

A szabályok gyakorlatilag a manuális, papíralapú folyamatokra léteznek, az elektronikus ügykezelésre és ügyfeldolgozásra nem, vagy nem a rendszer részeként, hanem kiegészítéseként vannak elõírások.

Az informatikai korszerûsítési és szervezetracionalizálási feladatok végrehajtása általában az átszervezések után kerül napirendre, és nem azokkal párhuzamosan, azok részeként valósul meg.

A hivatali munka korszerûsítése során szervezeti egységek, folyamatok, technológiák (módszerek és eszközök) és emberek összhangját és egyenszilárdságú fejlesztését kell megoldani, az eredményességet befolyásoló sok-sok kölcsönhatás kezelésével együtt.

Szinte minden minisztériumi ügyintézési, ill. kapcsolódó bejövõ iratkezelési és kiadmányozási folyamat számítógépes támogatása során fontos megoldani a vertikális szolgálati út leképezését, amely szolgálati út megjelenik:

Az egyes funkcionális szakterületek közötti horizontális kapcsolattartás és információcsere jellemzõen az azonos szintek között és közvetlen módon valósul meg.

Az új informatikai megoldások befogadására jellemzõ,hogy a minisztériumi vezetõk és beosztottak általában nyitottak és várakozással tekintenek az ügyintézési és ügyiratkezelési folyamatok számítógépes korszerûsítése elé. Különösen igaz ez az ismétlõdõ, formalizálható eljárások esetében. Ez a motiváltság - megfelelõ képzés és megnyerés esetén - a minisztériumi hatékonyság legnagyobb felhajtóereje lehet. Jelentõs szemléletváltás szükséges ugyanakkor ahhoz, hogy az informatika és a szervezés a minisztériumokon belül fontosságának megfelelõ helyre kerüljön.

ÜGYINTÉZÉSI, ÜGYIRATKEZELÉSI HELYZETKÉP

A jelenlegi, meghatározóan papírra alapozott és manuális ügyintézési, iratkezelési, irattározási módszerek elérték az elvárások teljesíthetõségének határát. Ennek oka a jelentõs létszámelépítés, a hivatali munka bonyolultságának növekedése és nem utolsó sorban az iratok összmennyiségének nagymértékû növekedése, amelyben kétségkívül nagy szerepe van a korszerû szövegszerkesztõknek és másolóknak is.

A bevezetett számítógépes technikák, elsõsorban az iratkészítés és -továbbítás (levelezés), ill. munkacsoport szintû szolgáltatások funkcióit fedik le. A minisztérium-specifikus információgyûjtési, -feldolgozási és -szolgáltatási funkciók (engedélyezés, statisztika, nyilvántartások, saját és nemzetközi információk elérése, lekérdezése, stb.) jellemzõi egyrészt, hogy generációváltás elõtt/alatt állnak, másrészt, hogy elkülönült rendszerként mûködnek a minisztériumon belül. Nem alakult ki ugyanakkor az a koncepció, amely a hatékonyságot ténylegesen növelõ számítógépes ügyintézés és dokumentumkezelés immár elkerülhetetlenül szükséges bevezetését tûzi ki célul.

Ügyintézés (ügymenetkezelés)

Az eljárásoknak, kapcsolatoknak, az ügyintézõk és vezetõk munkájának, valamint maguknak a dokumentumoknak, információknak, valamint ezek áramlásának megszervezése és megtervezése, ezek koordinációja a minisztériumi igazgatás és szervezés központi kérdése. Az ügyintézés állandó kísérõi a kapcsolódó és szükséges ügyiratok és információk.

Egyazon minisztériumon belül is léteznek olyan ügyintézési/ügyviteli folyamatok, amelyek kialakították saját, többé-kevésbé elkülönült ügyintézési és iratkezelési rendszerüket (elõterjesztések, engedélyezések, nyilvántartások, bizonylatok). Ezeknek a rendszereknek pl. irattározási szempontból való összehangolása és egységbe foglalása nehézségeket okoz, de nem kerülhetõ meg egy egységes, ill. az adott minisztériumra szabott ügyintézési koncepció kialakítása során.

A jelenlegi kormányhivatali ügyintézési, iratkezelési és irattározási szabályzatok és gyakorlat legfõbb jellemzõje (és egyúttal hibája is) az, hogy ügyiratcentrikus és nem ügyintézés- vagy ügyintézõ központú. Az iktatási, nyilvántartási, vagy követési módszerek fõ kérdése az, hogy hol van az irat, regisztrált-e az irat, és kinek a felelõssége az irat kezelése vagy feldolgozása.

Az ügyintézés-korszerûsítés meghatározó szempontja tehát, hogy az ügykezelés során tevékenység- és ügyintézés-centrikus, eljárás-orientált módszereket kell bevezetni és alkalmazni.

A tevékenységek elemzése alapján ki kell emelni azokat a folyamatokat, amelyek tipizálhatók, algoritmizálhatók, meghatározott ügyintézési eljárások szerint mûködnek, vagyis számítógépes segítésük megoldása fontos és lehetséges is az ügyintézési hatékonyság növelése szempontjából.

A választást több szempont is befolyásolja:

A számítógépes támogatás szempontjából tipikusan kiválasztható minisztériumi ügyintézési folyamatok:

A minisztériumon belül egy ügy elintézése az ügy típusától függõ határidõhöz kötött. Ha az ügyintézési határidõ nincs kijelölve, az ügyet 15 naptári napon belül el kell intézni. Az államigazgatási eljárásról szóló törvény szerint az ügyintézési idõ (beérkezõ iratoknál) 30 nap, kivéve, ha jogszabály, felsõbb szervek ügyrendi elõírásai, társhatóság megkeresése, vagy belsõ vezetõi utasítás, más határidõt nem szab meg. Az ügyintézésre rendelkezésre álló idõk várhatóan rövidülni fognak. Csökkenõ létszám és növekvõ számú, egyúttal bonyolultabbá váló ügyek mellett az ügyintézés informatikai támogatottsága nélkül így érdemi és minõségi ügyintézés nem tartható fenn a jövõben.

Ezzel kapcsolatos probléma, hogy kevés és a napi gyakorlatban nincs bevezetve olyan eszköz, amely pl. a vezetõk számára egyértelmûen mutatná, hogy az egyes ügyek intézése hol tart, és az ügyintézés során hol vannak szûk keresztmetszetek, amelyek feldoldására még idõben lehet intézkedni.

Az ügyintézõ szempontjából az ügyintézést lehet tágabb és szûkebb körben értelmezni:

Az ügyintézés tehát egyrészt vezetõi, másrészt végrehajtói (ügyintézõi) feladat, harmadrészt az ezekhez szükséges szolgáltatások biztosítását jelenti. Kétségtelen, hogy a hivatali munkavégzés hatékonysága szempontjából ma a leggyengébb pont az irodai-ügyintézési munkát, a döntéshozatalt segítõ szolgáltatások színvonala.

Az ügy intézésének kimenetei (módja):

Az ügyintézés legfontosabb dokumentuma - ha az ügyintézés ezt szükségessé teszi - a kiadmánytervezet. Kiadmánytervezetnek minõsül az irat szövegének véglegesítéséig, leírásáig és aláírásáig. A tervezetnek tartalmaznia kell mindazon iratokat, információkat, amelyek alapján az érdemi intézkedés történt és a döntés meghozható.

Az elõzõek kapcsán automatikusan felvetõdik a minisztériumi munkavégzés minõségének, különösen az idõkorlátos vagy információhiányos ügyintézésnek a problémája a nem megfelelõ információs és eszközháttér miatt, ami különösen kritikus az ismétlõdõ feladatok esetében.

Az ügyintézési munka szervezése, követése a rendelkezésre álló ügyrenden belül is kézi vezérlésû, rutinra épülõ, még a jól meghatározott eljárásokat is beleértve. A munkafolyamat-szervezés számítógépes segítése néhány minisztérium kezdeményezésén túl nincs megfelelõen elõkészítve.

Iratkezelés, irattározás

A minisztériumi iratkezelés és irattározás ügyrendjéért, ennek fejlesztéséért a hivatalvezetést, ügykezelést meghatározó (titkársági, igazgatási, dokumentációs) fõosztály a felelõs. A szabályozás inkább "jogi", mint ügyvitelszervezési jellegû, és általában nem terjed ki az iratkezelés és irattározás, vagy belsõ és külsõ elektronikus levelezés hatékonyságát biztosító számítógépes technológiákra. Ennek megfelelõen szükséges olyan konszolidált dokumentumkezelési és archiválási eljárások kialakítása, amelyek már figyelembe veszik az informatikai módszerek alkalmazhatóságát is.

A jövõbeli fejlesztések szempontjából is fontos megállapítások tehetõk a minisztériumi iratkezelési és irattározási szabályzatok és gyakorlat alábbi szempontok szerinti elemzése alapján:

  1. az ügyintézési folyamatoknak való megfelelõség,

  2. megfelelõség egy számítógépes integrált irodai környezet követelményeinek,

  3. gyakorlatban történõ érvényesülés.

Az elemzés legfontosabb megállapításai

A JELENLEGI IRODAI INFRASTRUKTÚRA

A számítógépes munkahelyek viszonylagosan jó aránya ellenére igen kevés az ezeken rendelkezésre álló felhasználói funkció, alkalmazási szolgáltatás.

Ez összefügg azzal a megközelítéssel, hogy a számítógépesítés általában az "úgyis szükséges" PC-s munkaállomások beszerzésével és hálózatépítéssel indult.

A meglévõ, többnyire egy adott minisztériumi funkcionális feladat megoldására fejlesztett alkalmazások "szigeteket" alkotnak, nem integráltak. Az alkalmazások kialakították a saját "iratkezelésüket" (pl. bizonylatok), amelyek nem integrálódnak a minisztériumi általános iratkezeléshez és irattározáshoz.

A meglévõ és jól, vagy kevésbé jól kidolgozott számítógépes megoldások jellemzõen a következõk:

A kormányzati hivatali ügyintézés, ügyiratkezelés, dokumentum- és információcsere területén vannak átfogó és részmegoldások.

Az átfogó megoldások:

A rész vagy kezdeti szinten lévõ megoldások: Ezekkel együtt, és fõként a bevezetettség mértékét és színvonalát tekintve, a kormányhivatali ügyintézés számítógépes segítésének szintje messze elmarad az igényektõl és elvárásoktól. Alacsonyfokú a számítógépes együttmûködés, a közös erõforrás-használat, a különbözõ alkalmazások ugyanazon munkaállomásról való elérhetõsége. Mind az irodai, mind a funkcionális alkalmazásokra igaz, hogy ezeket egységes hálózati és rendszerépítési architektúra szerint kell integrálni.

Az alacsonyszintû informatikai támogatottságot többletmunka, nagyfokú kormányzati rutin és emberi intelligencia pótolja.

KÖVETKEZTETÉSEK

A számítógépes irodai ügyintézés és ügyiratkezelés egy minisztérium legáltalánosabb folyamata, ennek megvalósítása, ill. színvonala kihat az egész minisztérium munkájának tervszerû és hatékony végzésére, ill. színvonalára.

A jelenlegi ügyintézési és iratkezelési-irattározási folyamatainak és módszereinek felmérése, az élenjáró irodaautomatizálási technológiákkal való egybevetése alapján megállapítható, hogy ezen a területen van a legnagyobb lemaradás, még a minisztériumok átlagos informatikai fejlettségi szintjéhez képest is.

A megoldás az integrált minisztériumi ügyintézési rendszer, amely emberek, szervezetek, folyamatok és iroda-automatizálási technológiák (módszerek és eszközök) összhangját teremti meg. Épít a meglévõ informatikai megoldásokra, részben azok beintegrálásával, részben azok hatékonyságát növelõ technológiák hozzáadásával.

ügyiratkezelési projekt