1.sz. Melléklet: A kormányzati X400-as levelezõrendszer
kapcsolódási pontjai
HELYZETELEMZÉS
BEVEZETÕ
A kormányhivatalokban folyó ügyintézési
és az ügyintézéshez kapcsolódó
ügyiratkezelési, irattározási és
információszolgáltatási munka
színvonalának és hatékonyságának
elemzésekor az egyetlen helyes megközelítés az, amely
a megnövekedett elvárásokhoz, a kihívásokhoz
és követelményekhez képest, valamint a
számítógépes megoldások adta
lehetõségekhez viszonyítva értékeli a
jelenlegi helyzetet.
SZERVEZÉSI-SZERVEZETI-EMBERI ADOTTSÁGOK
A kormányhivatalok mûködését, szervezeti
egységeinek feladat- és hatáskörét, fõ
tevékenységeit és ügyintézési
folyamatait jogszabályok (levéltári törvény,
számviteli törvény), szervezeti és
mûködési szabályzatok és az ezek
alapján kialakított iratkezelési vagy
ügykezelési szabályzat és irattári terv
határozzák meg. A tevékenységek és
eljárások specifikálható része (az SzMSz
mellékletei formájában kiadott) belsõ
szabályzatok és utasítások szerint
szabályozott.
Bár általánosságban a kormányhivatalokon
belüli munkaszervezés és ügyintézés
hasonló, a részleteket tekintve vezetési,
szervezési, ügyintézési és iratkezelési
szempontból eltérõ koncepciójú,
részben más stílusú és más
módszereket alkalmazó gyakorlat alakult ki. Még
egy adott minisztériumon belül is vannak eltérések,
különösen korábbi összevonás vagy
szétválasztás után, vagy ha a szervezet több
helyen települ, külképviseletekkel, regionális
intézményekkel is rendelkezik. Az éveken keresztül
kialakult "adminisztrációs rutin és
beidegzõdés" megváltoztatása nem megy
máról holnapra, még jó új szabályzat
esetén sem.
A minisztériumi szervezeti hierarchia magas (5-8 szintû),
hosszú szolgálati úttal. A hivatalvezetés emiatt
összetett, nehéz a központi és operatív
funkciók optimalizálása, jelentõsek az
átfedések mind az iratkezelésben, mind az
irattározásban.
Igen jelentõs az a belsõ és külsõ
koordinációs munka, amely a kapcsolódó
operatív ügyintézési folyamatok, a szervezeti
egységek, a résztvevõk és
különbözõ határidõk összhangját
biztosítja.
A szabályok gyakorlatilag a manuális, papíralapú
folyamatokra léteznek, az elektronikus ügykezelésre
és ügyfeldolgozásra nem, vagy nem a rendszer
részeként, hanem kiegészítéseként
vannak elõírások.
Az informatikai korszerûsítési és
szervezetracionalizálási feladatok végrehajtása
általában az átszervezések után kerül
napirendre, és nem azokkal párhuzamosan, azok
részeként valósul meg.
A hivatali munka korszerûsítése során szervezeti
egységek, folyamatok, technológiák (módszerek
és eszközök) és emberek összhangját
és egyenszilárdságú fejlesztését kell
megoldani, az eredményességet befolyásoló sok-sok
kölcsönhatás kezelésével együtt.
Szinte minden minisztériumi ügyintézési, ill.
kapcsolódó bejövõ iratkezelési és
kiadmányozási folyamat számítógépes
támogatása során fontos megoldani a
vertikális szolgálati út
leképezését, amely szolgálati út megjelenik:
- az elõterjesztési és
jóváhagyási folyamatokon keresztül,
- az értekezletek és ülések
rendszerében,
- a szervezeti felépítés
alá/fölérendeltségi viszonyaiban.
Az egyes funkcionális szakterületek közötti
horizontális kapcsolattartás és
információcsere jellemzõen az azonos szintek
között és közvetlen módon valósul meg.
Az új informatikai megoldások befogadására
jellemzõ,hogy a minisztériumi vezetõk és
beosztottak általában nyitottak és
várakozással tekintenek az ügyintézési
és ügyiratkezelési folyamatok
számítógépes korszerûsítése
elé. Különösen igaz ez az ismétlõdõ,
formalizálható eljárások esetében. Ez a
motiváltság - megfelelõ képzés és
megnyerés esetén - a minisztériumi
hatékonyság legnagyobb felhajtóereje lehet.
Jelentõs szemléletváltás szükséges
ugyanakkor ahhoz, hogy az informatika és a szervezés a
minisztériumokon belül fontosságának megfelelõ
helyre kerüljön.
ÜGYINTÉZÉSI, ÜGYIRATKEZELÉSI
HELYZETKÉP
A jelenlegi, meghatározóan papírra alapozott
és manuális ügyintézési, iratkezelési,
irattározási módszerek elérték az
elvárások teljesíthetõségének
határát. Ennek oka a jelentõs
létszámelépítés, a hivatali munka
bonyolultságának növekedése és nem
utolsó sorban az iratok összmennyiségének
nagymértékû növekedése, amelyben
kétségkívül nagy szerepe van a korszerû
szövegszerkesztõknek és másolóknak is.
A bevezetett számítógépes technikák,
elsõsorban az iratkészítés és
-továbbítás (levelezés), ill. munkacsoport
szintû szolgáltatások funkcióit fedik le. A
minisztérium-specifikus információgyûjtési,
-feldolgozási és -szolgáltatási funkciók
(engedélyezés, statisztika, nyilvántartások,
saját és nemzetközi információk
elérése, lekérdezése, stb.) jellemzõi
egyrészt, hogy generációváltás
elõtt/alatt állnak, másrészt, hogy
elkülönült rendszerként mûködnek a
minisztériumon belül. Nem alakult ki ugyanakkor az a
koncepció, amely a hatékonyságot ténylegesen
növelõ számítógépes
ügyintézés és dokumentumkezelés immár
elkerülhetetlenül szükséges bevezetését
tûzi ki célul.
Ügyintézés
(ügymenetkezelés)
Az eljárásoknak, kapcsolatoknak, az ügyintézõk
és vezetõk munkájának, valamint maguknak a
dokumentumoknak, információknak, valamint ezek
áramlásának megszervezése és
megtervezése, ezek koordinációja a
minisztériumi igazgatás és szervezés központi
kérdése. Az ügyintézés állandó
kísérõi a kapcsolódó és
szükséges ügyiratok és információk.
Egyazon minisztériumon belül is léteznek olyan
ügyintézési/ügyviteli folyamatok, amelyek
kialakították saját,
többé-kevésbé elkülönült
ügyintézési és iratkezelési rendszerüket
(elõterjesztések, engedélyezések,
nyilvántartások, bizonylatok). Ezeknek a rendszereknek pl.
irattározási szempontból való
összehangolása és egységbe foglalása
nehézségeket okoz, de nem kerülhetõ meg egy
egységes, ill. az adott minisztériumra szabott
ügyintézési koncepció kialakítása
során.
A jelenlegi kormányhivatali ügyintézési,
iratkezelési és irattározási szabályzatok
és gyakorlat legfõbb jellemzõje (és egyúttal
hibája is) az, hogy ügyiratcentrikus és nem
ügyintézés- vagy ügyintézõ
központú. Az iktatási, nyilvántartási,
vagy követési módszerek fõ kérdése az,
hogy hol van az irat, regisztrált-e az irat, és kinek a
felelõssége az irat kezelése vagy feldolgozása.
Az ügyintézés-korszerûsítés
meghatározó szempontja tehát, hogy az
ügykezelés során tevékenység- és
ügyintézés-centrikus, eljárás-orientált
módszereket kell bevezetni és alkalmazni.
A tevékenységek elemzése alapján ki kell emelni
azokat a folyamatokat, amelyek tipizálhatók,
algoritmizálhatók, meghatározott
ügyintézési eljárások szerint
mûködnek, vagyis számítógépes
segítésük megoldása fontos és
lehetséges is az ügyintézési
hatékonyság növelése szempontjából.
A választást több szempont is befolyásolja:
- a folyamat általános vagy egyedi (célfolyamat)
jellege,
- a folyamat minisztériumon belüli súlya,
fontossága,
- a folyamat modellezhetõsége,
algoritmizálhatósága,
- a várható hatékonyságnövekedés
és költség-megtakarítás,
- az új módszerek bevezethetõsége és
eredményessége.
A számítógépes támogatás
szempontjából tipikusan kiválasztható
minisztériumi ügyintézési folyamatok:
- A felsõszintû vagy minisztériumi szintû
elõterjesztések, ill. jelentések
kidolgozásának rendje, amely összetett folyamat,
és súlyát tekintve több minisztériumban is az
egyik legfontosabb tevékenységi kört jelenti. Az egyes
kormányelõterjesztések tartalmi és formai
követelményeit a Kormány ügyrendje írja
elõ, vagyis jól modellezhetõk. Hatékonysága
szorosan és közvetlenül összefügg az
iratkezelés - iratfeldolgozás - irattározás
hatékonyságával is.
- Az iratkezelés - iratfeldolgozás -
irattározás, amely a minisztérium minden szervezeti
egységét érintõ kérdés,
függetlenül attól, hogy felelõsként,
együttmûködõként, koordinátorként,
valamilyen szolgáltatást nyújtóként vagy
döntéshozóként vesz részt a
munkamegosztásban.
- Egyéb, jól meghatározott
ügyintézési folyamatok (pl. engedélyezés,
koordináció, stb.), amelyek hatékonysága
jelentõsen növelhetõ dokumentumkezelési,
információcsere vagy munkaszervezési
technológiák hozzáadásával.
A minisztériumon belül egy ügy elintézése az
ügy típusától függõ
határidõhöz kötött. Ha az
ügyintézési határidõ nincs kijelölve, az
ügyet 15 naptári napon belül el kell intézni. Az
államigazgatási eljárásról
szóló törvény szerint az
ügyintézési idõ (beérkezõ
iratoknál) 30 nap, kivéve, ha jogszabály, felsõbb
szervek ügyrendi elõírásai,
társhatóság megkeresése, vagy belsõ
vezetõi utasítás, más határidõt nem
szab meg. Az ügyintézésre rendelkezésre
álló idõk várhatóan rövidülni
fognak. Csökkenõ létszám és
növekvõ számú, egyúttal bonyolultabbá
váló ügyek mellett az ügyintézés
informatikai támogatottsága nélkül így
érdemi és minõségi ügyintézés
nem tartható fenn a jövõben.
Ezzel kapcsolatos probléma, hogy kevés és a napi
gyakorlatban nincs bevezetve olyan eszköz, amely pl. a vezetõk
számára egyértelmûen mutatná, hogy az egyes
ügyek intézése hol tart, és az
ügyintézés során hol vannak szûk
keresztmetszetek, amelyek feldoldására még idõben
lehet intézkedni.
Az ügyintézõ szempontjából az
ügyintézést lehet tágabb és szûkebb
körben értelmezni:
- tágabb értelemben az ügyintézés a
tervezett feladat aktuálissá válásával,
iratbeérkezéssel, vezetõi szignálással
kezdõdik, és a kiadmányozással, ill. a teljes
ügyirat irattárba adásával ér véget,
- szûkebb értelemben az ügyintézés akkor
indul, amikor az ügyintézõ a kiszignált iratot a
vezetõi utasításokkal átveszi és
befejzõdik, amikor az elõkészített válasszal
együtt a teljes iratanyagot vezetõi
jóváhagyásra leadja, ill. ennek megfelelõen a
szükséges módosításokat átvezeti.
Az ügyintézés tehát egyrészt
vezetõi, másrészt végrehajtói
(ügyintézõi) feladat, harmadrészt az ezekhez
szükséges szolgáltatások
biztosítását jelenti. Kétségtelen, hogy a
hivatali munkavégzés hatékonysága
szempontjából ma a leggyengébb pont az
irodai-ügyintézési munkát, a
döntéshozatalt segítõ szolgáltatások
színvonala.
Az ügy intézésének kimenetei (módja):
- nincs intézkedés, vagy válasz (tudomásul
vétel, "intézkedés nélkül
irattározandó"),
- az elintézés rögzítése magán az
iktatott iraton, iratborítón (az elintézés
történhetett telefonon vagy személyesen),
- az elintézés folyamatának és
tényének rögzítése formanyomtatványon
és/vagy nyilvántartásban (adatbázisban),
- az eredeti irat továbbítása más
illetékes intézkedésére vagy
továbbintézésre,
- az intézkedések és egyeztetések
eredményeként megszületõ válaszirat,
döntéselõkészítési
elõterjesztés, jelentés, ..... stb., esetleges
mellékletekkel,
- az ügyintézés során az induló irathoz
csatolt iratok, háttéranyagok.
Az ügyintézés legfontosabb dokumentuma - ha az
ügyintézés ezt szükségessé teszi - a
kiadmánytervezet. Kiadmánytervezetnek minõsül
az irat szövegének véglegesítéséig,
leírásáig és
aláírásáig. A tervezetnek tartalmaznia kell
mindazon iratokat, információkat, amelyek alapján az
érdemi intézkedés történt és a
döntés meghozható.
Az elõzõek kapcsán automatikusan felvetõdik a
minisztériumi munkavégzés
minõségének, különösen az
idõkorlátos vagy információhiányos
ügyintézésnek a problémája a nem
megfelelõ információs és
eszközháttér miatt, ami különösen kritikus az
ismétlõdõ feladatok esetében.
Az ügyintézési munka szervezése, követése
a rendelkezésre álló ügyrenden belül is
kézi vezérlésû, rutinra
épülõ, még a jól meghatározott
eljárásokat is beleértve. A munkafolyamat-szervezés
számítógépes segítése
néhány minisztérium kezdeményezésén
túl nincs megfelelõen elõkészítve.
Iratkezelés, irattározás
A minisztériumi iratkezelés és
irattározás ügyrendjéért, ennek
fejlesztéséért a hivatalvezetést,
ügykezelést meghatározó (titkársági,
igazgatási, dokumentációs) fõosztály a
felelõs. A szabályozás inkább "jogi", mint
ügyvitelszervezési jellegû, és
általában nem terjed ki az iratkezelés és
irattározás, vagy belsõ és külsõ
elektronikus levelezés hatékonyságát
biztosító számítógépes
technológiákra. Ennek megfelelõen szükséges
olyan konszolidált dokumentumkezelési és
archiválási eljárások kialakítása,
amelyek már figyelembe veszik az informatikai módszerek
alkalmazhatóságát is.
A jövõbeli fejlesztések szempontjából is
fontos megállapítások tehetõk a
minisztériumi iratkezelési és irattározási
szabályzatok és gyakorlat alábbi szempontok szerinti
elemzése alapján:
- az ügyintézési folyamatoknak való
megfelelõség,
- megfelelõség egy számítógépes
integrált irodai környezet követelményeinek,
- gyakorlatban történõ érvényesülés.
Az elemzés legfontosabb
megállapításai
- Az irat definícióját - legalábbis
szabályzat szinten - általánosan kiterjesztik a
minisztériumhoz érkezett, valamint a minisztériumban
készített írott szövegre, adatra, képre,
rajzra, amely bármilyen anyagon, alakban és bármely
eszköz felhasználásával keletkezett. Iratnak
minõsülnek a gépi adatfeldolgozás útján
rögzített adatok is. A gyakorlatban viszont az iratok
kezelése során több irat (pl. telefax, elektronikus
levél, bizonylat, adatlap, vagy "s.k. felbontású"
küldemény) kikerül ebbõl a körbõl. Ez
nemcsak az elektronikus iratkezelésnél okoz majd
problémát, hanem jelenleg is, mivel ezek a dokumentumok
kimaradhatnak a követés és nyilvántartás
körébõl.
- A szabályzatok definíciója szerint az
iratkezelés a minisztériumba érkezõ
beadványok nyilvántartása és egyéb
küldemények, vagy ott keletkezõ iratok
átvétele, illetékesség szerinti elosztása,
iktatása, segédletekkel, elõzményekkel való
ellátása, minisztériumon belüli
irányítása, kézbesítése, az
ügyintézés során készült
kiadmányok és egyéb küldemények postára
adása, kézbesítése, valamint az elintézett
iratok irattári kezelése, megõrzése,
levétárnak történõ átadása,
selejtezése.
Ez a megközelítés érvényesül a
gyakorlatban is, ahol az iratkezelés és
irattározás gyakorlatilag formai, az ügyek tartalmi
intézésétõl (szervezetileg és
felelõsség szempontjából is)
elkülönült adminisztratív folyamat. A
központilag nyilvántartásba vett
(érkeztetett/iktatott) dokumentumokat jelenleg az
információtovábbítás elektronikus
formái helyett/mellett a kézbesítõk adják
át az átadó (kézbesítõ)
könyveken keresztül a címzett vagy kijelölt szervezeti
egységek titkárságainak.
Ezt tükrözi az iratkezelés
rendeltetésére vonatkozó elvárás is,
vagyis:
- az irat útja mindenkor követhetõ legyen, és
tegye lehetõvé a gyors és pontos
fellelhetõséget,
- lehetõleg a legrövidebb úton jusson el a
küldemény az ügyintézõkig,
- biztosítsa az iratok megõrzését,
tárolását, gyors és pontos
visszakeresését.
Ennek tudható be az is, hogy a teljes folyamatból (ennek
megfelelõen a szabályozásból) az érdemi
ügyintézéshez kapcsolódó
iratkészítési, sokszorosítási,
szignálási, mutatózási,
határidõzési, elõzménycsatolási,
összekapcsolási/rendezési, követési és
visszakeresési ("iratfeldolgozási") funkciók kimaradnak.
Nincs egyértelmû rendelkezés arra, hogy az irat
mozgása során hogyan teljesüljenek a legrövidebb
útra, a szolgálati útra, a kiadmányozási
jogra, az információvédelemre vonatkozó
általános vagy egyedi követelmények.
- A minisztériumi iratkezelésben és az
irattározásban alapvetõen a kétszintû,
központi és operatív (fõosztályi)
megoldás kombinációja a jellemzõ. A hierarchia
mentén további szintek is létezhetnek. A
postabontás, érkeztetés, postázás
központi iratkezelési funkció, az iktatás a
manuális rendszereknél többszörös, a
számítógépes iktatásnál pedig
"valahol iktatni kell". A kiadmányok iktatása
általában nem központi.
Különösen nagy probléma, hogy az egy
tárgykörhöz tartozó, több
iratváltással járó, esetleg egy évben le
nem záruló ügyek összetartozó iratai több
helyen, több iktatószámon találhatók, meg,
és ezeket valójában csak az ügyintézõ
tudja összerendelni.
Az iktatás célja az irat ügyintézõ
szintû vagy ügy szerinti követhetõségének,
kereshetõségének biztosítása. A gyakorlatban
az ügyintézésért felelõs szervezeti
egység szintû iktatás a fontosabb és
feleslegessé teszi a központi iktatást.
Különösen szükséges lenne a szervezeti
egységeknél történõ iktatásra azokban
az esetekben, amikor az irat a központi érkeztetést
megkerülve (pl. telefax, elektronikus levél
formájában) kerül az ügyintézõ
fõosztályra.
A központi iktatóban, a fõosztályok és
önálló osztályok titkárságain
sorszámos iktatást alkalmaznak, és a
számítógépes iktatóprogram is automatikusan
sorszámot generál. Mivel a sorszám nem
"beszélõ", vagyis különösebb
információt nem tartalmaz, a visszakeresést
ténylegesen nem segíti.
Az irat érkezhet "vertikálisan", a központi
iratkezelõbõl, vagy "horizontálisan", más
szervezeti egységtõl intézkedésre,
véleményezésre, láttamozásra
(visszavárólag) vagy tájékoztatásul
(maradólag). Ennek megfelelõen az illetékes szervezeti
egységnél már iktatott irat lehet átmenõ
vagy maradó. Ennek nyilvántartása a gyakorlatban csak az
ügyintézõn keresztül valósul meg.
- A különbözõ minisztériumi
iratkezelési gyakorlat fõ eltérései:
- a funkciók centralizálásának és
decentralizálásának mértéke, a központi
és fõosztályi iratkezelési funkciók
megosztottságának foka,
- az irattári tervek felépítése,
- az érkeztetés, nyilvántartásba vétel,
iktatás számítógépes
támogatottságának módja és
mértéke,
- az iratok kísérõ információkkal
(bélyegzõ, iratborító-fedõlap,
szignálás) való ellátásának
módja,
- különbözõek lehetnek a nyilvántartásba
vétel szempontjai, mutatói,
- különbözõ lehet a nyilvántartásba
vétel módja és eszköze is (érkeztetõ
bélyegzõ, iktatókönyv,
számítógépes iktatás,
iktatószám formátum).
- Az iktatórendszer (beleértve a
számítógépes szolgáltatásokat is)
felvilágosítást adhat az irat
hollétérõl, de nem ad felvilágosítást
az ügyintézési folyamat helyzetérõl, a
szûk keresztmetszetekrõl.
- Eltérés lehet abban is, hogy az irat
beérkeztetése során központilag
végzik el az irat témakörös besorolását -
amely besorolás egyúttal az (irattári terv szerint)
irattározás alapja is -, vagy az irattári
mutatózás az ügyintézõ
fõosztályra decentralizált.
A központi mutatózás a központi iratkezelõ
részérõl a funkcionális illetékesség,
ill. az irattári terv és ezen belüli besorolás teljes
ismeretét feltételezi.
Hasonló a helyzet az elõzménykeresésnél
(elõirat csatolásnál), amelynek központi
megoldása az adott tipusú ügy kezelésében
és intézésében való teljes
jártasságot feltételez.
A minisztériumi iratkezelési rendszerek
általában többcsatornásak, melynek
összetevõi:
- "nyílt" iratkezelési rendszer,
- az elõterjesztések iratainak kezelésére a
nyílt rendszeren belül kialakított speciális
rendszer,
- egy "titkos" iratkezelési rendszer, a "szigorúan
titkos" (00), vagy "titkos" (0) iratok kezelésére, a TÜK
Iroda felügyelete alatt,
- felügyelet nélküli rendszer, amelyben a telefax, telex,
e-mail forgalom bonyolódik,
- speciális rendszerek az egyéb ügyviteli és
ügyintézési folyamatokhoz kapcsolódó
dokumentumok kezelésére, feldolgozására és
tárolására (pl. engedélyezés,
regisztráció, statisztikai jellegû
adatszolgáltatások, stb.).
- A kiadmányozás magában foglalja:
- a tervezetek, javaslatok jóváhagyását,
- az adott témára vonatkozó döntéseket,
- az ügyintézésre vonatkozó
utasítások és intézkedések
elvégzésének ellenõrzését,
- az irattárba helyezést.
A kiadmányozás célja tehát
döntéshozatal, állásfoglalás vagy
tájékoztatás, egyúttal az adott
ügyintézési feladat lezárása. Az
eredményességet befolyásolja az
elõzmények teljeskörû ismerete, a
döntési információk, a
különbözõ vélemények rendelkezésre
állása.
A kiadmányt készítõ
ügyintézõ és a kiadmányozó
(aláíró) között a szolgálati út
szerint akár több lépcsõfok is lehet. Ez felveti
a hierarchikus szignálás, a különbözõ
szintû titkárságok közötti oda-vissza
történõ iratmozgás kezelésének
és követésének kérdését
és problémáját.
A jelenleg alkalmazott rendszer nem ad megfelelõ megoldást
arra az esetre, ha a kiadmányozással nem zárul le az
ügy, vagyis nem új ügy generálása, hanem az
elõzõ folytatása a következõ
lépés. Többszörös
összefüggés esetére sem az iktatási, sem az
elõzménykeresési (irattározási) rendszer
jelenleg nincs kiképezve.
- Az irattári terv célja, hogy segítséget
adjon az irattári elhelyezésben, de még inkább a
különbözõ mutatók szerinti keresésben. Az
alkalmazott formában a témakör szerinti és ezen
belüli sorszámos iktatási iratazonosítás nem
ad információt a kereséshez, vagyis az
irattartományt végig kell nézni és ki kell tudni
választani (pl. az irat tárgya, ügyintézés
becsült ideje alapján) a kapcsolódó irato(ka)t. Az
irattári terv a késõbbi
elõzménykutatáshoz, többféle szempont szerinti
kereséshez egyfajta keretet ad, de a kívánt
jellemzõk (attributumok) szerinti keresés hiányában
a jelenlegi visszakeresési rendszer elsõsorban az
"ügyintézõi emlékezésre" épít.
- A szervezeti egységnél kialakított operatív
irattár az operatív ügyintézés idejére
(3 év, kivételekkel) tárolja az iratokat. A
központi irattár az operatív irattározás
és a levéltárba adás vagy selejtezés
közötti idõtartamban tárol. A központi
irattározás speciális esete a TÜK irattár,
amely operatív és központi titkos irattárként
mûködik, de a "nyílttá
nyilvánítás" után jelentõs
mennyiségû iratot ad át a központi irattárnak.
Általános probléma, hogy az irattári
megközelítés az iratok
megõrzésébõl és nem a gyors és
rugalmas visszakeresés és gazdaságos tárolás
követelményébõl indul ki. A fenti, legalább 3
irattár közötti mozgás követésére, a
többszörös tárolás
elkerülésére, az azonos tárolási és
visszakeresési jellemzõk használatára a jelenlegi
manuális rendszerben valójában nincs mód.
- Az irattári tervek koncepciójukban sem mutatnak
egységes képet. Pl. a tevékenységi körök,
a szervezeti és mûködési szabályzat
leképezése, a földrészek - országok,
nemzetközi szervezetek, nemzetgazdasági ágazatok,
események, iratféleségek egyaránt
vezérelhetik a többnyire fa-struktúrájú
irattári tervek kialakítását.
- A központi irattárban és az operatív
irattárban az iratok fizikailag állványokon, ezeken
belül polcokon, irattári dobozokban, dossziékban és
évenként, tételszámosan, valamint szervezeti
egységenként vannak tárolva, ezen belül pedig
iktató(sor)szám növekvõben. Ez azt jelenti, hogy
ugyanazon témakörben és tételszámon
különbözõ szervezeti egységek
állíthatnak össze különbözõ dobozokat,
továbbá, hogy ugyanaz a dosszié vagy irat több helyen
is megjelenhet. Jelenti pedig általában azt, hogy az
irattárban valójában csak az tud keresni, aki az
érintett irathoz tartozó ügy ügyintézõje
volt, így nem tud iratot visszakeresni sem az iratot dobozokba
összeállító titkárság, sem a
központi irattáros.
- A kormányzati szerveknél exponenciálisan
növekvõ mennyiségû, különbözõ
hordozókon és formátumban megjelenõ
információtömeg kezelése, felhasználása
és megõrzése, valamint az ide vonatkozó
technológiákban bekövetkezett fejlõdés,
stratégiai szintû változások
szükségességeként veti fel az
információk, iratok feldolgozásának és
tárolásának korszerûsítését.
Egy-egy tárca éves külsõ iratforgalma 2 km, a
belsõ 9 km irat-folyóméter hosszúságot is
elérhet.
- Az irattár(ak)ban tárolt iratok/dokumentumok
mennyiségérõl, féleségérõl
részletes és naprakész nyilvántartás
nincs, ilyen jellegû információk az irattári
kartonokból, esetleg számítógépes
iktatórendszerbõl nyerhetõk ki.
- (Központi) irattárba lehet és kell olyan iratot
helyezni, amely elintézett kiadmányait már
továbbították, az elküldés utáni
láttamozások megtörténtek, és
határidõkezelést nem igényel, vagy amely
"érdemi intézkedés nélkül irattárba
helyezve" minõsítést kap.
A központi irattárba csak teljes évkörû
irategyütteseket lehet leadni, a megfelelõ kellékekkel
(iktatókönyv, floppy-lemez, stb.). Az átadás
irattári dobozokban, tételes
átadási/átvételi jegyzék
melléklésével történik. Ha egy ügy
intézése áthúzódik a következõ
évre, akkor azt át kell iktatni a következõ
év iratai közé, a kapcsolódást pedig
mindkét iktatószámnál jelezni kell.
A központi irattárban való keresés az
évszám, tárgykör/tételszám, szervezeti
egység betûjel szerint lehetséges. Az így
megtalált doboz(ok)ból vagy az iktatószám és
ügyintézõ elõzetes kiderítése
alapján, vagy a teljes anyag átnézésével
lehet a konkrét iratot megtalálni. Az összetartozó
iratok, iratváltások kikeresése még nehezebb.
Az irattárból iratot csak hivatalos használatra, csak
az intézkedésre jogosult szervezeti egységnek szabad
kiadni, átvételi elismervény ellenében. Az irat
kiadása (kölcsönzése) az irattárból
"ügyirat kiadási bizonylat"
kiállításával lehetséges.
Az irattári anyagnak azt a részét, amely nem
történeti értékû és amelyre az
ügyintézésben már nincs szükség, a
vonatkozó jogszabályokkal összhangban selejtezni
kell. A központi irattárak több tíz teremnyi
anyagában rengeteg olyan tétel van, amely a gyakori
átszervezések, irattári terv váltás,
idõ és felelõs hiánya miatt nincs lezárva. A
lezárás hiánya miatt ezek selejtezése és
átadása sem történik meg.
A JELENLEGI IRODAI INFRASTRUKTÚRA
A számítógépes munkahelyek viszonylagosan jó
aránya ellenére igen kevés az ezeken rendelkezésre
álló felhasználói funkció,
alkalmazási szolgáltatás.
Ez összefügg azzal a megközelítéssel, hogy a
számítógépesítés
általában az "úgyis szükséges" PC-s
munkaállomások beszerzésével és
hálózatépítéssel indult.
A meglévõ, többnyire egy adott minisztériumi
funkcionális feladat megoldására fejlesztett
alkalmazások "szigeteket" alkotnak, nem integráltak. Az
alkalmazások kialakították a saját
"iratkezelésüket" (pl. bizonylatok), amelyek nem
integrálódnak a minisztériumi általános
iratkezeléshez és irattározáshoz.
A meglévõ és jól, vagy kevésbé
jól kidolgozott számítógépes
megoldások jellemzõen a következõk:
- (Vezetõi és szakmai)
információszolgáltató rendszerek, az újabbak
valamilyen workgroup technológiára (pl. Notes) alapozva .
- (Társszervek számára is elérhetõ vagy
részükre kialakított) kormányzati adatbázisok,
statisztikai szolgáltatások, nyilvántartások
és információs rendszerek. Ezek jelentõs
része valamilyen PC-hálózatos megoldás, de az
új fejlesztéseknél már
érvényesül az adatbázisfejlesztésekre
vonatkozó egységes (Oracle) koncepció, ill. az
interaktív hozzáférés lehetõsége.
- Engedélyezési, felügyeleti,
erõforrásgazdálkodási rendszerek.
- Minisztériumi gazdálkodási és
pénzügyi irányítási rendszerek.
- Térinformatikai szolgáltatások, jellemzõen
tematikus térképek generálására, ill.
szolgáltatására.
- Jogszabály-nyilvántartó rendszerek (CD ROM-on
terjesztvett kereskedelmi szolgáltatás használata
formájában.)
A kormányzati hivatali ügyintézés,
ügyiratkezelés, dokumentum- és információcsere
területén vannak átfogó és
részmegoldások.
Az átfogó megoldások:
- Kormányzati szintû levelezõrendszer (Messenger 400,
ill. minisztériumi szintû belsõ levelezõ rendszerek,
MS Mail, c: Mail),
- MS Office PC-s programcsomagok, elsõdlegesen a dokumentumok,
táblázatok elõállítására
(Winword, Excell, stb.),
- Belsõ és külsõ hálózati
kommunikációs szolgáltatások (pl. Internet).
A rész vagy kezdeti szinten lévõ megoldások:
- Integrált ügyintézési,
ügyiratkezelési és archiválási mintarendszerek,
- Elektronikus dokumentumkezelõ, -tároló és
-visszakeresõ rendszerek.
Ezekkel együtt, és fõként a bevezetettség
mértékét és színvonalát tekintve, a
kormányhivatali ügyintézés
számítógépes segítésének
szintje messze elmarad az igényektõl és
elvárásoktól. Alacsonyfokú a
számítógépes együttmûködés,
a közös erõforrás-használat, a
különbözõ alkalmazások ugyanazon
munkaállomásról való
elérhetõsége. Mind az irodai, mind a funkcionális
alkalmazásokra igaz, hogy ezeket egységes hálózati
és rendszerépítési architektúra szerint kell
integrálni.
Az alacsonyszintû informatikai támogatottságot
többletmunka, nagyfokú kormányzati rutin és emberi
intelligencia pótolja.
KÖVETKEZTETÉSEK
A számítógépes irodai ügyintézés
és ügyiratkezelés egy minisztérium
legáltalánosabb folyamata, ennek
megvalósítása, ill. színvonala kihat az
egész minisztérium munkájának tervszerû
és hatékony végzésére, ill.
színvonalára.
A jelenlegi ügyintézési és
iratkezelési-irattározási folyamatainak és
módszereinek felmérése, az élenjáró
irodaautomatizálási technológiákkal való
egybevetése alapján megállapítható, hogy
ezen a területen van a legnagyobb lemaradás, még a
minisztériumok átlagos informatikai fejlettségi
szintjéhez képest is.
A megoldás az integrált minisztériumi
ügyintézési rendszer, amely emberek, szervezetek, folyamatok
és iroda-automatizálási technológiák
(módszerek és eszközök) összhangját teremti
meg. Épít a meglévõ informatikai
megoldásokra, részben azok beintegrálásával,
részben azok hatékonyságát növelõ
technológiák hozzáadásával.