ügyiratkezelési projekt

3.sz. Melléklet: A Messenger 400 üzenetkezelõ rendszer illeszkedése a minisztériumok ügyiratkezelési munkájában

A Messenger 400 üzenetkezelõ rendszer illeszkedése a minisztériumok ügyiratkezelési munkájába

Az integrált iratkezelési problémák megoldásánál feladatként jelentkezik, hogy olyan szempontból is vizsgáljuk az alternatívákat, hogy azok mennyire teljeskörûen tudják megoldani az intézmények komplex feladatait. Ez a fejezet egy szempontkört tárgyal: az elektronikus médiákon keletkezõ és a hagyományos papír alapú ügyek és ügyiratok feldolgozásának lehetõség szerinti egységes megoldása, összekapcsolása. Ez vezethet el az államigazgatáshoz tartozó intézmények sztenderdizált ügyiratkezeléséhez. Így az intézmények iratkezelési problémáinál két feladatcsoport egységes megoldására kell felkészülni:

Célunk egy olyan heterogén megoldás körvonalazása, amely megfelelõen nyitott ahhoz, hogy a különbözõ sztenderd eszközöket és egyedi fejlesztések eredményeit integrálja szabványosított módon, alkalmazkodva az adott intézményeknél már korábban kialakított ügyiratkezelési szokásrendszerhez, ill. kezelje a folyamatosan változó követelményrendszerek szempontjait is, és legyen képes ügyiratkezelési feladatokhoz csatlakozó további rendszerek beintegrálására.

1. Elektronikusan rendelkezésre álló ügyiratok kezelése

Az elektronikusan rendelkezésre álló ügyiratok keletkezésének két formája van. Házon belül alkalmazott irodaautomatizálási eszközök (szövegszerkesztõ, OCR, táblázatkezelõ) produktumaként, ill. külsõ levelezõ rendszeren keresztül érkezve. Ez utóbbinak már kialakult és részben bevezetett eszköze az X. 400-as tárcaközi levelezõ rendszer (TLR).

A Messenger 400 hivatalos ügymenetbe történõ beépítésekor intézményenként eltérõ számítástechnikai környezeti feltételekkel és eltérõ szervezési gyakorlattal kell számolni. Az elektronikus üzenetek kezelése viszonylag egyöntetûen szabályozva van. Ennek a problémának tárgyalása számunkra így csak olyan szinten érdekes, hogy az ezen keresztül érkezõ dokumentumok milyen módszerrel integrálhatók egy komplex megoldást nyújtó rendszerbe. A házon belül akalmazott elektronikus ügyiratkezelõ rendszerek illesztése az X. 400-as levelezõ rendszerhez különbözõ módon megoldható, mindez azonban nem terjed ki a papír alapú ügyiratok kezelésének sztenderdizált integrálására.

2. Papír alapú ügyiratok elektronikus eszközökkel való kezelése

Másik oldalról a papír alapú iratforgalom ellenõrzése intézményenként különbözõ. A hagyományos dokumentumkezelést a meglévõ, vagy bármely, a piacon kapható elektronikus dokumentumkezelõ szoftver igényeihez egységesen hozzáigazítani komoly ráfordítást igényel. Ilyen helyzetben indulásként részlegesen tipizált alkalmazásfejlesztéssel lehet rugalmasan elõrelépni. Ha a problémát a jelenleg heterogén hagyományos dokumentumkezelés irányából közelítjük meg, a feladat az egyes intézmények saját gyakorlatából kiinduló dokumentumkezelõ fejlesztése, és ezek, ill. a már korábban használatba vett eljárások egyéb, illeszkedõ (e-mail) alkalmazások integrálása a kialakuló egységes X.400 alapú elektronikus levelezési rendszerhez. Ezek az alkalmazások és szervezési megoldások vezethetnek el oda, hogy idõvel a teljesen elektronikus ügymenetkezelés feltételeinek kialakulása után a dokumentumkezelés az államigazgatásban szabványosítható legyen. A cél eléréséhez addig is az eszközök, tartalmi és formai elõírások, ill. szervezési megoldások fokozatos szabványosításán keresztül vezet az út.

3. A hagyományos dokumentumkezelés és a Messenger 400 integrálásának problémái

A Messenger 400 (M 400) adatforgalma manuális, gépi vagy vegyes iktatással egyaránt ellenõrzés alatt tartható. Az MTA egység valamennyi átfutó üzenetet archiválni tudja. Ez az archivum lehet az alapja a késõbbi visszakereséseknek. Az MTA-hoz tartozó összes RUA-k üzenetforgalmának másolata átküldhetõ egy kiválasztott munkaállomásra, célszerûen a központi iktatóba, ahol a forgalom ellenõrzés alatt tartható.

Ezen a központi iktatóban kell megoldani a papír alapú ügyiratok elektronikus nyilvántartását is, mely által a központi iktatón keresztül a teljes, heterogén ügyiratforgalom egységesen kezelhetõ. A központi iktatóban tehát egy olyan rendszer fejlesztendõ ki, amely a papír alapú ügyiratok nyilvántartásába be tudja integrálni az M400 adatforgalmát, és biztosítani tudja a bármilyen úton létrejött elektronikus ügyiratok tartalmának visszakeresését elektronikus úton. Az így kifejlesztendõ rendszernek meg kell felelnie az egységesített ügyiratkezelés szabványosított elõírásainak. Ezzel a módszerrel bõvíthetõ ki az iktatási rendszer egy teljeskörû ügyiratkezelõ rendszerré (egységesített workflow, archiválás, stb.).

4. Alternatív, részben átmeneti megoldások

4.1. Manuális iktatókönyv használata esetén a bejövõ üzeneteket utólag lehet iktatni a központi iktatóban elhelyezett munkaállomásról, ahová az intézmény teljes bejövõ üzenetforgalmáról automatikusan másolat küldhetõ. A kiosztott iktatószámokról külön üzenet küldhetõ a címzetteknek. A nem hivatalos üzeneteket is a központi iktató szûri ki és törölheti a központi gépen (MTA) elhelyezkedõ üzenetarchivumból. Az iktatókönyvben meg kell jelenjen az üzenet M400-beli azonosítója. Kimenõ és belsõ üzenetekhez telefonon kell iktatószámot kérni, és ez elhelyezendõ az üzenet fejlécének tárgy mezõjében. Az M400-as azonosító a központi iktatóban megjelenõ másolat alapján kerülhet be az iktatókönyvbe.

Az így alkalmazott manuális iktatás az elsõ lehetséges alkalommal kiváltandó egy elektronikus iktatókönyvvel, mely a manuális iktatókönyv adatmodelljét kiegészíti a sztenderizált ügyiratkezelés adatstruktúrájával, az elõzõekben leírtak szerint. Ez szolgálhat arra, hogy az egységes manuális iktatásból eljuthassunk az egységesített ügyiratkezelés bevezetéséhez.

4.2. Fõosztályi iktatás

Lehetõség van arra is, hogy bizonyos ügytípusok dokumentumait az egyes fõosztályok külön is iktassák az esetleges eddigi X.400 nélküli gyakorlatnak megfelelõen. Itt is biztosítani kell a lehetõséget, hogy a manuális iktatásról az elõbb ismertetett módszerrel át lehessen térni a heterogén ügyiratokat nyilvántartó elektronikus iktatásra, amely ugyanúgy alapja a teljeskörû egységesített ügyiratkezelés bevezetésének.

4.3. Központi gépi iktatás esetén lehetõség van arra, hogy a bejövõ üzeneteket a címzettek maguk iktassák a központi adatbázisba. Ehhez az X.400-on kívül egy másik, lokális hálózat kiépítése szükséges, valamint egy, a helyi igényeknek is megfelelõ alkalmazás. A központi iktatónak lehetõsége van az ellenõrzésre, az iktatásból kimaradt üzenetek utólagos iktatására, vagy az archivumból való törlésére. A kimenõ és belsõ üzeneteket az iktatórendszeren keresztül lehet elküldeni a címzett felé. Ez a mód automatikusan kell biztosítsa, hogy az iktatószám (és esetleg más információk is) bekerüljenek az üzenetbe, ill. a küldemény M.400-as azonosítója is bekerüljön az iktató adatbázisba. A központi iktató ellenõrzést gyakorolhat a teljes iratforgalom felett. A gépi iktatás az alapja a gépi ügykezelés bevezetésének és fokozatos általánossá tételének. Ebbe a megoldásba integrálható és illeszthetõ teljes funkcionalitással más intézményen belüli elektronikus szabvány vagy akár egyedileg kifejlesztett ügyiratkezelõ rendszer.

4.4. Vegyes, központi és fõosztályi iktatás akár manuálisan, akár gépi úton a korábban leírtak szerint szintén megvalósítható.

5. Az M.400-as üzenetek szerkezete

Az elektronikusan érkezõ, elõálló és a papír alapú ügyiratok sztenderdizált integrálásához értelmeznünk kell a már kialakult ügyirat leíró struktúrájának tartalmát és kiegészítésének igényhalmazát. Ehhez célszerû alapnak és minimális sztenderdizálási adatstruktúrának kezelni az M.400-as üzenetek szerkezetét.

Az üzenetek több részbõl (Body) állíthatók össze. Az egyes részek funkcionálisan és tartalmilag is különbözõek lehetnek, pl. tömörített, vagy tömörítetlen, egyszerû szöveg, vagy Word dokumentum, Excel táblázat, egyéb bináris fájl, stb. Az elsõ részt szabványos iktatási feladatok számára kell fenntartani, amelynek meg kell felelnie az elektronikus ügyiratokon kívül a papír alapú ügyiratok jellemzõinek sztenderdizált leírásának is.

Az iktatási fejlcében elhelyezésre ajánlott adatok

Ezek a feladatok megkönnyíthetik a fogadó intézményben az érkezõ üzenet iktatását, ill. a válaszüzenetben is felhasználhatók. A küldõ által megadott adatok alapján történõ automatikus iktatás azonban nem javasolt lehetõség. Ezek az információk sztenderdizált eljárással kiegészítendõk azon információkkal, amelyek a teljeskörû ügyiratkezelés információs igényeit is kielégítik.

Az iktatás helye - egy hálózatos, homogén, integrált iratkezelést feltételezve - decentralizált, ill. centralizált, tehát mindig az irat/üzenet helyén végzik. Az iktatószám-kiadás automatikusan, gépi úton, központilag történik.

Ezen a szabványosításon túlmenõen a megvalósítható M.400-ra felkészített ügyirat- és ügykezelõ rendszerek akár minisztériumonként különbözõek lehetnek, a helyi specifikumoknak megfelelõen, a szükséges mértékig igazodva a korábban kialakult gyakorlathoz.

Ezen a szabványosításon túlmenõen a megvalósítható M.400-ra felkészített ügyirat- ésügykezelõ rendszerek akár minisztériumonként különbözõek lehetnek, a helyi specifikumoknak megfelelõen, a szükséges mértékig igazodva a korábban kialakult gyakorlathoz.

ügyiratkezelési projekt