/head> ügyiratkezelési projekt

6. számú melléklet

Koncepciószintû adatmodell és folyamatmodell

Az ügyintézési folyamat számítógépes támogatása

Célok: A FELHASZNÁLÓBARÁTSÁG alatt 1995-ben többek között a

A munkamegosztáson alapuló munkafolyamatok általános modellje.

A munkamegosztáson alapuló munkafolyamatokat több, különbözõ filozófiai és matematikai modellel lehet leírni. Ezek közül a modellek közül az egyik legáltalánosabb és a közigazgatási munkafolyamatokra és ezen belül az ügyintézési folyamatokra is adaptálható modell a hagyományos szerzõdéses munkamegosztáson alapuló modell.

Ezekben a modellekben (lásd pl. dr Fernando Flores és dr. Terry Winograd Stanford University Action Workflow koncepcióját) a feladatelvégeztetést és végzést megbízó(k) és megbízott(ak) szereplõkre és fázisokra lehet bontani. A fázisok közül a következõ négy kiemelt funkcióval rendelkezik:

  1. Elõkészítés: a felhasználói igények és a lehetõségek felmérése, a potenciális feladatmegoldók kiválasztása, az igényspecifikációk elkészítése, a lehetséges feladatmegoldó(k) kiválasztása.
  2. Megállapodás: az elvégzendõ feladat teljesítése "szerzõdéses" kondícióiban. A megállapodás úgy jön létre, hogy a megbízó szempontjából nézve a kondíciók kielégítik az igényeket. A szokásos szerzõdéses kondíciókon és a feladatspecifikációkon túl rögzítésre kerülnek mindazon határidõk, dátumok, kötelezettségek amelyek akár a megbízott, akár a megbízó részérõl a feladat elvégzéséhez szükségesek.
  3. Teljesítés: a megbízott a feladatmegoldást a megállapodás szerinti kondíciók szerint teljesíti és készre jelenti a megrendelést,
  4. Teljesítés-elfogadás: a megbízó ellenõrzi és elbírálja a teljesítést. Ha a megbízó a teljesítéssel nem elégedett, akkor ezt deklarálja és a munkafolyamat visszatér a teljesítés fázisra. Ha a megbízó a teljesítéssel elégedett, akkor a megállapodás szerinti kötelezettség-vállalása alapján jár el.
Az egyes fázisok elindítását meghatározott eseményekhez kapcsolódó dokumentumok indítják el, illetve zárják le. Ezek a dokumentumok a következõk:
  1. igényspecifikációk, feladat-meghatározások,
  2. megállapodás, a feladatmegoldás kondíciói,
  3. készre jelentés,
  4. a készre jelentés nem elfogadása,
  5. a feladatelvégzés elfogadása, teljesítésigazolás,
Ezek az esemény orientált dokumentumok megváltoztatják a munkafolyamat státuszát.

A megrendelési munkafolyamat általánosított modellje

Ezek a modellben általánosan megfogalmazott szereplõk és fázisok az ügyintézési folyamatokba is behelyettesíthetõk. Az egyes ügyek intézésének a folyamata ügyintézési lépésekbõl, ügyintézési mozzanatokból áll. A közigazgatás területén ezek az ügyintézési lépések az esetek túlnyomó többségében elõre meghatározott, az ügytípusra jellemzõ szabályok szerint követik egymást, de az egyes ügyek intézése során speciális ügyintézési lépések is beiktathatók. Az ügyek indítása és befejezése, valamint az egyes ügyintézési lépések elkezdése és befejezése ügyirat-kezelési eljárásokat von maga után. Az egyes ügyekhez és ezen belül az egyes lépésekhez kapcsolódó ügyintézési és ügyiratkezelési utasítások, ügyiratok, naplók, iktató- és kézbesítõ könyvek, a keresést segítõ lajstromok alkotják az ügyintézés dokumentációját, az ügykezelési ügyiratait.

Az ügyintézési lépések általánosított modellje

A SZERVEZET ÉS AZ IKTATÁS KAPCSOLATA
(ELVI MODELL)

Ahol a Központi megjelölés centralizált nyilvántartást és controlt de centralizált és/vagy decentralizált fizikai elhelyezést és decentralizált lekérdezést és esetleges karbantartást takar.

Ahol:

ügyiratkezelési projekt