A Kormány a köziratokról,
a közlevéltárakról és a magánlevéltári
anyag védelmérõl szóló 1995.
évi LXVI. tv. (a továbbiakban: Lttv.) 10. §
(1) bekezdésénél felhatalmazása alapján
- a Magyar Országos Levéltár egyetértésével
- a kormányzati szervek (központi közigazgatási
szervek) egységes ügyviteli szabályainak kialakítása
érdekében a következõket rendeli el:
1 § Az Egységes Kormányzati Ügyviteli Szabályzat (a továbbiakban: KEÜSZ) összhangban a köziratokról, közlevéltárakról és a magánlevéltári iratok védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény, az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.), a minõsített adatok kezelésének rendjérõl szóló 79/1995. (VI.30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.r.), a minõsített adatot kezelõ informatikai rendszerek létesítésének, mûködtetésének és felügyeletének rendjérõl szóló kormányrendelet (a továbbiakban: Inf.korm.r.), a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LVIII. törvény, továbbá a köziratok kezelésének szakmai követelményeirõl szóló ................................ MKM rendelet rendelkezéseivel szabályozza az ügyiratok bármely adathordozón történõ elintézésének rendjét, az iratbetekintési jog gyakorlását, az irattározás és selejtezés módját. A rendelet célja a gyors és teljeskörû ügyintézés lehetõvé tétele az összes mûszaki erõforrás kihasználása és a formális elõírások legmesszebbmenõbb csökkentése mellett. A formalizálásnak a dokumentáláshoz feltétlenül szükséges mértékûre kell korlátozódnia.
2 § (1) A rendelet hatálya
a Miniszterelnöki Hivatalra a minisztériumokra és
az országos hatáskörû szervekre (a továbbiakban:
központi közigazgatási szerv), valamint az e
szervek feladat-és hatáskörében eljáró
köztisztviselõkre és ügykezelõkre
terjed ki.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó szervek iratkezelési feladatainak felügyeletét a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára - illetve az általa megbízott személy, vagy szervezet - látja el. A Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára különösen indokolt esetben - a titkos iratokra vonatkozó szabályok kivételével - a Kormányzati Egységes Ügykezelési (Iratkezelési) Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) egyes elõírásaitól eltérést engedélyezhet.
3 § (1) E rendelet kihírdetése
napján lép hatályba, azzal, hogy az ágazati
miniszter, illetve az országos hatáskorû szerv
vezetõje 1997. december 31-ig megteremti a Szabályzat
alkalmazásának és bevezetésének
feltételeit, valamint áttér a Szabályzat
alkalmazására.
(2) Az ágazati miniszter, valamint az országos hatáskörû szerv vezetõje - e rendeletnek megfelelõen - 1998. június 30-ig elkészíti az Lttv. 10 § (2) és (4) meghatározott Szabályzatot és kiadja az irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetek tekintetében és gondoskodik annak 1999. január 1-jei bevezetésérõl.
Szervezet kialakítása
1.1. A központi közigazgatási
szerveknek az iratkezelést szervezeti tagozódásuknak,
valamint az iratforgalomnak megfelelõen, a jelen utasításban
foglaltak szerint kell megszervezni, és szabályozni,
a Ltv. 4 §-ában, 5 §-a (1), 9-12 §-aiban,
35 §-a (8) foglaltak figyelembe vételével.
Az egyes központi közigazgatási
szervek szervezeti felépítését - a
hivatali munka szervezését is beleértve -
és az ügykezelésre, valamint az ügykezelésnél
elõforduló résztevékenységekre
vonatkozó illetékességet a szerv illetékes
vezetõje által kiadandó Szervezeti és
Mûködési Szabályzat (SzMSz) határozza
meg.
A központi közigazgatási
szerv közigazgatási vezetõje engedélyezheti
valamely szervezeti egységnek az önálló
- de a Szabályzatnak megfelelõ - iktatást,
ha az adott szervezeti egység elhelyezése, vagy
más körülmény ezt indokolja.
Az iktatás módja
1.2. Az iktatás módját csak a naptári év kezdetén - a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára engedélyével - szabad megváltoztatni.
Ügyirat kezelési
funkciók
1.3. A hivatali munka során biztosítani kell, hogy a takarékosság, gazdaságosság és célszerûség alapelveinek figyelembevétele mellett
2.1. A központi közigazgatásiszervnél az iratkezelés felett a közigazgatási
vezetõ, - illetve átruházott hatáskörben az általa megbízott szervezeti egység vezetõje - gyakorol felügyeletet.
2.2. A felügyelettel megbízott vezetõ a központi közigazgatási szerv ügyviteli feladatait, vagy ügyviteli feladatainak Szabályzat szerinti végrehajtását évenként legalább egyszer ellenõrzi és szükség szerint intézkedik.
3.1 Az iratkezelés:
Az irat készítését, nyilvántartását,
rendszerezését és a selejtezhetõség
szempontjából történõ válogatását,
segédletekkel való ellátását,
szakszerû és biztonságos megõrzését,
használatra bocsátását, selejtezését,
illetve levéltárba adását együttesen
magába foglaló tevékenység.
3.2. Irat: minden olyan
írott szöveg, rajz, vázlat, terv, fénykép,
film, modell, térkép, dokumentáció,
mágneses és más adathordozó (adattároló),
valamint a megjelenés formájától függetlenül
minden más, amely bármilyen anyagon, bármely
formában (feljegyzés, elõterjesztés,
jelentés, átirat, tájékoztató,
tervezet, stb.) bármely eszköz felhasználásával
keletkezett.
3.3. Közirat: a keletkezés
idejétõl és az õrzés helyétõl
függetlenül minden olyan irat,
amely a közfeladatot ellátó szerv irattári
anyagába tartozik vagy tartozott.
3.4. Az iratokat alszámokra tagozódó, sorszámos iktatású rendszerben kell kezelni.
A beérkezés
módja
4.1. Az irat, levél, távirat,
érték, tárgy, csomag, stb. (a továbbiakban:
küldemény) postai vagy hivatali kézbesítés,
futárszolgálat, informatikai- telekommunikációs
(i-t) eszköz, illetve magánfél személyes
benyújtása útján kerül a központi
közigazgatási szervezethez.
Átvételi jogosultság
4.2. A küldemény átvételére jogosult:
a) a címzett,
b) a vezetõ,
c) az ügykezelõ,
d) az ügyeleti szolgálatot teljesítõ,
e) a címzett vagy vezetõ által felhatalmazott személy,
f) ügyfélszolgálatiiroda (félfogadási idõben magánszemélyektõl
és más külsõ szervektõl
érkezõ küldeményekre),
továbbiakban ügykezelõ.
A küldemény
ellenõrzése
4.3. A küldeményt átvevõ személy köteles ellenõrizni:
a) a címzés alapján a küldemény átvételére valójogosultságát,
b) a kézbesítõokmányon és a küldeményen lévõazonosítási jel megegyezõségét,
c) az iratot tartalmazó boríték, illetve egyéb csomagolás sértetlenségét, ha a küldemény nem borítékban érkezett,
d) az iraton jelzett melléklet meglétét,
e) illetékköteles
iratnál az illeték lerovásának tényét.
Az átvétel
igazolása
4.4. Az átvevõ a
kézbesítõokmányon olvasható
aláírásával és az átvétel
idejének feltüntetésével az átvételt
elismeri. Az "azonnal" és "sürgõs"
jelzésû küldemények átvételi
idejét óra, perc pontossággal kell megjelölni.
Sérült, hiányos
küldemény kezelése
4.5. Sérült - feltehetõen
hiányos - küldemény átvétele
esetén a sérülés tényét
az átvételi okmányon jelölni kell és
soron kívül ellenõrizni a küldemény
tartalmának meglétét. Irathiány esetén
ennek tényét jegyzõkönyvben kell rögzíteni.
Sürgõsség
kezelése
4.6. A gyors elintézést igénylõ ("azonnal", "sürgõs" jelzésû) küldeményt az átvevõ köteles a címzettnek vagy a szignálásra jogosultnak soron kívül bemutatni, illetve átadni.
Bontás általában
5.1. Az ügykezelõ
minden hozzá érkezett küldeményt - az
"s.k. felbontásra" jelzésû
kivételével - felbonthat.
Bontás névre
szóló küldeménynél
5.2. A központi közigazgatási
szerv vezetõje, vagy egy ügyintézõ nevére
érkezett iratküldeményeket az ügyvitel
vezetõje vagy az erre felhatalmazott beosztottai bonthatják
fel a "Szigorúan titkos!", "Titkos!",
"Sajátkezû felbontásra" ("s.k.")
jelzéssel ellátott küldemények kivételével.
Bontás s.k."
küldeménynél
5.3. Az "s.k. felbontásra"
jelzésû küldeményeket minden esetben
csak a címzett, tartós akadályoztatása
esetén a címzett helyettese, illetve felettese bonthatja
fel.
Elektronikus irat bontása
5.4. Ha egy elektronikus irat
nem a "bontásra" illetékes termináljára
érkezett, akkor az észlelést követõen
haladéktalanul át kell irányítani
az illetékesnek ("s.k" esetén személynek,
egyébként az érkeztetésre illetékes
szervezeti egységnek).
Tartalom ellenõrzése
5.5. A küldemény felbontásakor
ellenõrizni kell a feltüntetett tartalom meglétét.
Az esetlegesen felmerülõ irathiány okát
a küldõ szervvel - lehetõleg rövid úton
- tisztázni kell, és ennek tényét
az iraton rögzíteni kell.
Értékküldemények
5.6. Olyan beérkezõ
küldeményeket, amelyek pénzt, illetékbélyeget
vagy értéktárgyakat tartalmaznak, "Értékküldemény"
jelzettel kell ellátni. A beérkezõ darabon
jelölni kell az összeget és az értékküldemény
fajtáját. A pénzt vagy értéktárgyat
még ugyanaz nap át kell adni a megõrzésre
illetékes helyen - igazoltatva az átvételt
a beérkezõ küldeményen (iraton). Ha
ez nem volna lehetséges, azokat biztonságosan meg
kell õrizni.
Boríték kezelése
5.7. A borítékot mindig az irat mellé kell csatolni, ha a postára adás idõpontjához jogkövetkezmény fûzõdhet, vagy a feladó neve és pontos címe az iratból nem állapítható meg.
Nyilvántartásba
vétel
6.1. A kormányzati szervhez
érkezõ valamennyi iratot a beérkezés
napján nyilvántartásba kell venni.
Szóbeli üzenetátadás esetén azt
mind a küldõnek, mind az átvevõnek írásban
kell rögzíteni és érkeztetési
azonosító számmal kell ellátni. Érkeztetéskor
a papír adathordozón levõ iratokat érkeztetõ-iktató
bélyegzõ lenyomattal kell ellátni, majd
azt, illetve számítógépes iratkezelés
esetén az érkeztetõ képernyõrovatokat
az iktatással megbízott iratkezelõ tölti
ki.
Érkeztetés
adatai
6.2. Érkeztetéskor fel kell tüntetni
a) az irat küldõjének megnevezését (azonosítóját),
b) a beérkezés keltét,
c) az átvevõkönyv
tételsorszámát,
d) a mellékletek számát,
e) az érkezés módját,
f) az érkeztetõ szervezeti egység és az érkeztetést végzõ személy azonosító jelét.
Adatok, számítógépes
adatok rögzítése
6.3. Számítógépes rendszerbe vitt adatokat utólag nem változtatható módon kell rögzíteni.
Elektronikus úton érkezett küldeménynél a nyilvántartásba vételt minél nagyobb mértékbenautomatizálni kell. Így az érkezéskeltének, az átvevõ szervezetnek, ügyintézõnek az adatainak rögzítését, továbbálehetõség szerint át kell venni a küldeménybõla küldõ azonosítóját (nevét),ügyintézõjét, a küldés idõpontját,esetleg a küldemény(levél) tárgyát.
Iratok továbbítása
papír adathordozón
6.4. Az érkeztetettiratokat továbbítani kell az irat tárgyaszerint vagy az elõzményeiszerint elintézésre hatáskörrel rendelkezõszervezeti egység iratkezelõjéhez,aki annak átvételét az átadóívenvagy átadókönyvben aláírásávalés keltezéssel elismeri.A "Sürgõs", "Soronkívül","Azonnal kézbesítendõ" jelzésselellátott iratokat soronkívül kell továbbítani.
Számítástechnikai
iratkezelési megoldás esetén a papír
adathordozón levõ iratok intézményen
belüli továbbításakor a kézbesítõkönyv
helyett átadójegyzéket kell használni,
melyet az átadásra kerülõ iratokról
intézmény/szervezeti egység/ügyintézõ
rendezettségben két példányban kell
kinyomtatni, ahol az egyiken az átvevõ az átvételt
igazolja, míg a második példányt megtartja.
Iratok továbbítása
elektronikus adathordozón
6.5. Ha a szóban forgó
irat elektronikus adathordozóra került, vagy azon
készült, akkor az átadó/átvevõ
jegyzék is csak a képernyõn jelenik meg az
üzenetek között. Az átvevõ itt regisztrálja
az átvételt az üzenet "felbontásával".
Az ügyintézõhöz való kiszignálás
esetén az errõl szóló "átadási"
üzenet és a hozzáférési kulcs
automatikusan megjelenik az ügyintézõnél.
Elõterjesztés esetén az ügyintézõ a jóváhagyó/aláíró felé való üzenet címzéssel automatikusan "átküldi" az iratot kiadmányozásra.
Értelemszerûen,
hasonlóan kell eljárni más belsõ
átadások esetén (pl. iktatóból
szignálóhoz, egyik szervezeti egységbõl
(ügyintézõtõl) a másikhoz, valamint
a postázóhoz).
Számítástechnikai megoldás esetén a javítás tényét - a javító ügyintézõ és az idõpont megjelölésével - naplózni kell, ahol rögzítésre kerül a törölt, ill. javítás elõtti szövegrész.
Új ügy esetén
7.1. Az ügykezelõ
az érkezett iratot - iktatás elõtt - az ügyintézõ
kijelölése (szignálás) végett
köteles a vezetõnek vagy a vezetõ megbízottjának,
iratonként - ha szükséges - elõadói
ívbe helyezve bemutatni. A vezetõ engedélyezheti
az irat bemutatás elõtti iktatását.
Már létezõ
ügy esetén
7.2. Amennyiben a szignálásra
jogosult másként nem rendelkezik, nem kell bemutatni
azt az iratot, amelynek iktatott elõzménye van,
vagy ha az ügy, ügycsoport feldolgozására
illetékes ügyintézõ már korábban
ki volt jelölve.
A szignáló
feladatai
7.3. Az irat szignálásra jogosult:
a) kijelöli az ügyintézõt(hivatali egységet, minisztériumi szervet, vagy
részleget, illetve személyt),
b) közli az elintézéssel
kapcsolatos esetleges külön utasításait(határidõ, sürgõsségi fok, stb.)
Ezeket a szignálás idejének megjelölésével feljegyzi az elõadói ívre és aláírja.
Iktatásról
általában
8.1. Minden iratot iktatni kell
- a számlák és a 9. pontban meghatározottak
kivételével. A pénzügyi bizonylatok
(pl. számlák, átutalási értesítések)
iktatása a számviteli körben történik.
A nem papír alapú, elektronikus adathordozón
érkezett iratok (pl. magnetofon szalag, hajlékony
lemez, stb.) mellé kísérõlapot kell
csatolni és ezeket együtt kell kezelni. A kísérõlapon
fel kell tüntetni az iktatószámot, az adathordozó
tartalmi paramétereit, a felvételek tárgyát,
a készítõ és a nyilvántartásba
vevõ aláírását.
Iktatószám
8.2. Manuális iktatás
céljára csak hitelesített iktatókönyv
használható. Minden iktatást végzõ
egység évente 1-gyel kezdõdõ, és
az évszámot feltüntetõ sorszámmalvégzi az iktatást.
Számítástechnikai
megoldás esetén az iktató(sor)szám
központilag, egységesen, automatikusan kerül
kiadásra minden új tétel nyitásakor.
Új tételt csak új ügy(irat) felfektetésekor
kell nyitni. Az ugyanahhoz az ügyhöz tartozó
újabb irat(ok) érkezésekor, ill. küldésekor
az ügyirat számát kell /-jel után sorszámmal
törni. Két iratnak azonos (sor)száma nem lehet.
Többes ügyfél esetén, amikor azonos irattartalommal több partner kerül kiértesítésre, akkor egyszerûbb esetben az elosztólista sorszáma az adott ügyviteli lépés alszámát bontja tovább. Ezt a kiküldött iratra is fel kell vezetni.
Iktatási nyilvántartás
tartalma
8.3. Az iktatás során az iktatási nyilvántartásban (iktatókönyvben) fel kell tüntetni
az iktatás sorszámát
(iktatószám)
az iktatás idõpontját
az irat küldõjének
azonosító adatait
a küldõ ügyszámát(hivatkozási szám)
az irat tárgyát,
az elõzmény
számát
az ügyintézõ
szervezeti egység vagy az ügyintézõ azonosító adatait
az elintézés határidejét
az elintézés
módját, idejét
a kezelési feljegyzéseket
(csatolás, határidõ, visszaérkezésstb.)
az irattári tételszámot
az irattári bizonylat számát és azirattárba helyezés keltét.
Az iktatókönyvben
sorszámot üresen hagyni, bejegyzést olvashatatlanná
tenni nem szabad.
Számítástechnikai megoldás esetén a javítás tényét - a javító ügyintézõ és az idõpont megjelölésével - naplózni kell, ahol rögzítésre kerül a törölt, ill. javítás elõtti szövegrész.
Csatolás, gyûjtõ
nyitás
8.4. Az ugyanabban a tárgyban keletkezett iratokat csatolni kell egymáshoz. Ennek tényét és az elõirat iktatószámát fel kell tüntetni az iktatókönyv "kezelési feljegyzések" rovatában. Több azonos tárgyú irat esetén gyûjtõ jellegû iktatószámot lehet nyitni, ahol az egyes iratok a gyûjtõszám mellett önálló számot kapnak.
Az iratot minden esetben a
legutóbb iktatott irathoz kell csatolni. A régebbi
iktatókönyvben
pedig jelezni kell, hogy melyik számú anyaghoz van
csatolva (pl. 14-
126/1991. számhoz).
Az iktatásra nem kerülõ irat nyilvántartása
8.5. Az iktatási nyilvántartásba nem kell bevezetni a más külsõ szervtõl, hivatali egységektõl és minisztériumi szervektõl érkezett, sokszorosított vagy nyomdai úton elõállított iratok közül különösen:
a) tananyagokat,
b) tájékoztatókat,
c) meghívókat,továbbá
d) a bemutatásra vagy
jóváhagyás céljából
visszavárólag érkezett iratokat.
Ezeknél elegendõ
az érkeztetési, átadókönyvi (átadólistás)
nyilvántartásba vétel.
Mutatózás
8.6. Papír alapú iktatást végzõ, nagyobb ügyforgalmú szervezeti egységeknél az iktatott iratokról név, tárgy és idegen szám mutatót lehet vezetni.
Számítástechnikai megoldásnál a keresést több más szempont, esetenként kombinált feltételek és tartalom szerint is biztosítani kell.
Aláírás,
hitelesítés
9.1. Az iratot a szervezeti
és mûködési szabályzatban meghatározott
jogosítványok alapján a kiadmányozó
írja alá. A másolat vagy a kivonat
hitelesítését az eredeti iratot õrzõ
szervezeti egység iratkezelõje végzi
záradékolás útján.
Digitális
hitelesítés
9.2. Kizárólag
elektronikusan továbbított és tárolt
iratok hitelesítésére elektronikus
aláírást (digitális aláírást)
és elektronikus bélyegzõt kell alkalmazni.
Az így hitelesített elektronikus irat eredetijét
a hitelesítést követõen utólag
megváltoztathatatlan módon kell elektronikus
adathordozóra rögzíteni.
Hitelesítési
eszközök nyilvántartása
9.3. Kiadmányozáshoz az állami címerrel és sorszámmal ellátott bélyegzõt kell használni. A kiadott bélyegzõkrõl és az érvényes aláírásokról nyilvántartást kell vezetni. Az elektronikus (digitális) bélyegzõt az egyéb bélyegzõkhöz hasonló módon kell kezelni, az elektronikus bélyegzõ és aláírás mintáját utólag nem módosítható eljárással kell tárolni.
10.1. A központi igazgatási szervre vonatkozó érvényes irattári terv alapján az irattári tételszámot az ügy tárgyának ismeretében az érdemi ügyintézõ határozza meg és vezeti rá az iratra, illetve az elõadói ív megfelelõ rovatába. Az irattári tételszámot az ügykezelõ feljegyzi az iktatókönyv vonatkozó rovatába is, majd elhelyezi az átmeneti operatív irattárba.
Elhelyezés
az átmeneti irattárban
11.1. Átmeneti (operatív) irattárba kell elhelyezni az egyes szervezeti egységeknél elintézett, további érdemi intézkedést nem igénylõ, kiadmányozott, irattári tételszámmal ellátott iratot.
Elhalványuló adathordozón érkezett iratokról másolatot kell készíteni irattárba helyezés elõtt.
A szervezeti egységnél
levõ átmeneti irattár a szervezet iratkezelési
szabályzatában rögzített ideig õrzi
az iratokat, ennek letelte után átadja a szervezet
központi irattárának. a változó
tartalmúakat mágneses, a végleges hatállyal
szövegezett iratokat utólagos módosítást
kizáró adathordozón kell megõrizni.
Elhelyezés
a központi irattárban
11.2. Irattárba helyezés
elõtt az ezzel megbízott ügykezelõ köteles
az iratot átvizsgálni abból a szempontból,
hogy az az irattározási szabályoknak megfelel-e,
teljes-e, stb. Ezt követõen be kell vezetni az iktatókönyv
megfelelõ rovatába az irattárba helyezés
idõpontját, és el kell helyezni az irattári
tételszámnak megfelelõ iratgyûjtõbe.
Irattári terv
11.3. A központi közigazgatási
szerv az 1995. évi LXVI. törvény 10. §
(5) bekezdése szerint az illetékes közlevéltárral
együttmûködve irattári tervet készít.
Az irattári tervben
meg kell határozni az egyes irattári tételekbe
tartozó iratok
körét, azok
megõrzési idejét. Az irattári tételeket
a szervezeti felépítés, illetve
feladat- és ügykör
szerint kell csoportosítani.
11.4. Az egyes irattári
tételekhez kapcsolódóan meg kell határozni,
melyek azok a tételek, amelyek nem selejtezhetõk,
és a Ltv. 12. § értelmében mikor kell
ezeket a levéltárnak átadni. A nem selejtezhetõ
iratok körét az illetékes levéltár
határozza meg. A selejtezhetõ iratok megõrzési
idejét a szabályzatban meg kell határozni.
11.5. Számítástechnikai
megoldás esetén az elektronikus adathordozóra
készült iratokat, kezelési feljegyzéseket,
nyilvántartási adatokat a központi nyilvántartás
kezeli. A változó (bõvülõ) tartalmúakat
mágneses, a végleges hatállyal szövegezett
(kiadmányozott) iratokat, a lezárt nyilvántartásokat
utólagos módosítást kizáró
adathordozón kell megõrizni.
Iratok kiadása
az irattárból
11.6. A központi közigazgatási szerv dolgozói az irattárból hivatalos használatra bármikor kikérhetnek iratokat átvételi elismervény ellenében, meghatározott idõre.
Más szerv részére iratot átadni csak az iratot õrzõ szervezet vezetõjének írásbeli engedélyével szabad. Iratot az irattár elhelyezésére szolgáló épületbõl kivinni csak valamely törvényes eljárást folytató rendelkezésére vagy felügyeleti ellenõrzés céljából szabad a szükséges idõre.
Selejtezés
12.1. Az iratok selejtezését csak az azok tartalmi jelentõségét ismerõ személy irányítása mellett szabad elvégezni az irattári tervben megállapított idõben. Az iratselejtezésrõl 2 példányban selejtezési jegyzõkönyvet kell készíteni, amelyeket iktatás után a központi irattárnak kell megküldeni az illetékes levéltárhoz továbbítás végett.
A selejtezés idõpontját
az iktatókönyv megfelelõ rovatába be
kell vezetni.
Megsemmisítés
12.2. A levéltár az iratok megsemmisítését a szükséges ellenõrzés után a selejtezési jegyzõkönyv visszaküldött példányára írt záradékkal engedélyezi.
Az elektronikus adathordozón
levõ iratok nyilvántartások selejtezése,megsemmisítése
az általános szabályok szerint, értelemszerûen
történik.
Levéltárba
adás
12.3. A levéltár számára átadandó iratokat a központi levéltár évek és irattári tételek szerint rendezve és csomagolva, a selejtezési jegyzõkönyvekkel és a kapcsolódó nyilvántartásokkal együtt beszállítja a levéltárba, amely az iratokat jegyzõkönyv szerint veszi át.
Szabályozás módosítása
12.4. Az iratkezelési szabályzat és az irattári terv módosítása elõtt az illetékes levéltár egyetértését be kell szerezni.
13.1. A központi közigazgatási
szerv ,jogutód nélküli megszûnése
esetén, az iratanyag elhelyezésérõl
(az operatív irattárról is) a kormány
intézkedik. Jogutódlás esetén
a jogutód szervezet leltárilag átveszi az
irattári anyagot.
14.1. A központi közigazgatási
szerv közigazgatási vezetõje felelõs
azért, hogy a biztonságos ügykezelés
dologi feltételei és eszközei rendelkezésre
álljanak.
14.2. Számítógépes iratkezelés esetén a szervezeti és mûködési szabályzatban rögzíteni kell a számítástechnikai eszközökhöz hozzáférés módját, a forgalmazás rendjét, a hitelesítés és biztonságos iratkezelés módszereit és az ezekért felelõs személyeket (munkaköröket).
15.1. Irat eredeti példányát
külföldre vinni nem szabad. Indokolt esetben az irat
másolata a szervezet vezetõjének engedélyével
fontos okból külföldre vihetõ, ha nem
tartalmaz államtitkot. Szolgálati titkot képezõ
irat másolata akkor vihetõ külföldre,
ha a titok megõrzése ott is biztosított.
Ugyanez vonatkozik a számítástechnikai eszközökkel
továbbított iratokra azzal, hogy szolgálati
titkot tartalmazó irat csak rejtjelezve továbbítható.
E szabály nem alkalmazható igazságügyi
szervek megkeresésének teljesítése
során keletkezett iratokra.