ügyiratkezelési projekt

MINISZTERELNÖKI HIVATAL
Informatikai Koordinációs Iroda

KORMÁNYZATI
ÜGY- ÉS ÜGYIRATKEZELÉS KORSZERÛSÍTÉSI PROJEKT

Bevezetés

A központi államigazgatási szervek informatikai fejlesztéseinek koordinálásáról szóló 1039/1993. (V.21.) Kormányhatározat kiemelt feladatként jelölte meg a közigazgatási információrendszerek korszerûsítését. Ennek eredményeképpen kezdõdött meg a kormányzati X.400 levelezõ rendszer kialakítása. Az üzembeállítás tapasztalatait elemezve megállapítható, hogy egységes alapelvekre épülõ, szabályozott, automatizált iratforgalmi háttér nélkül nem lehet megfelelõen kihasználni a kormányzati X.400 levelezõ rendszer elõnyeit.

Ez természetesen nehézséget okoz többek között a tárcaközi kommunikációban is, mind a hagyományos papír alapú iratoknál, mind az elktronikus levelezõ rendszeren továbbított elektronikus küldeményeknél.

Ezt felismerve döntött az Informatikai Tárcaközi Bizottság a Kormányzati ügy- és ügyiratkezelési projekt elõkészítésérõl. Ennek elsõ lépéseként elkészült az "Elektronikus dokumentumkezelés bevezetésének lehetõségei a kormányzatban" címû cselekvési program, amelyet az ITB részletesen megtárgyalt, majd jóváhagyta a programban vázolt célok megvalósítását az I/b. pontban foglaltaknak megfelelõen, amely szerint a projekt célja " A közigazgatási szervek ügyiratkezelési -ügyintézési folyamatainak átfogó korszerûsítése az új információtechnológiai eszközök és szolgáltatások technikai lehetõségeinek figyelembevételével ..........".

A cselekvési programnak megfelelõen az információrendszerek korszerûsítésénél alapvetõ feladatként jelentkezik az ügyvitelszervezési eljárások egységes kialakítása, az információkezelés jogi szabályozása, a vonatkozó törvényi szabályozások illesztése, valamint az elavult technológiai környezet szabványosítása, .

A feladat megvalósításának egyik legfontosabb eleme az egységes szabályozási környezett kialakítása. Itt kell hangsúlyozni a hatálybalépõ 1995. évi LXVI. törvény II. Fejezet 10.§ (1) alatt megfogalmazott szabályozás mielõbbi kidolgozásának szükségességét, amely szerint "Egységes iratkezelési szabályzatot ad ki a Kormány - A Magyar Országos Levéltár véleményének kikérésével - a minisztériumok és országos hatáskörû szervek részére". A feladatok pontosítása, a végrehajtás szervezeti feltételeinek kialakítása (MKM, Országos Levéltár, illetve egyéb érintett intézmények), valamint a lehetséges megoldások körvonalazása tárgyában az IKI felvette a kapcsolatot az MKM illetékeseivel.

A követelményrendszer (ügyvitelszervezési és mûszaki) kialakítása után kerülhet sor a kiválasztási eljárás lefolytatására. Az elsõ feladat azon szállítók kiválasztása, akik a technikai követelményrendszernek megfelelnek. Ezt követõen kerülhet sor a pilot alkalmazások megvalósítására az egységes iratkezelési szabályozás alapján. A bevezetés tapasztalatainak és értékelésének a figyelembevételével (ITB döntés) következik a második lépés a kiválasztott pilot alkalmazás kormányzati bevezetése.

Célok és követelmények

Látva a jelenlegi helyzetet a MeH IKI a Kormányzati Informatikai Fejlesztés Stratégiai tervében kiemelt helyen szerepelteti - az X.400-as elektronikus levelezõ rendszer hatékonyságát is növelõ - elektronikus ügy - és ügyiratkezelés mielõbbi bevezetését egy egységes irodai integrált rendszer keretében.

Elkészült a rendszer bevezetésének a dokumentuma (Elektronikus dokumentumkezelés bevezetésének lehetõségei a kormányzatban), amit az ITB megtárgyalt és elfogadott.

A jelentõsebb IT fejlesztõk / szállítók összeállították a témára vonatkozó egységes ajánlás formájában kidolgozott informatikai követelményrendszert, rögzítve benne a bevezetéssel elérendõ / elérhetõ célokat, illetve a bevezetés feltételeit a következõ képpen:

A minisztériumi munka belsõ követelményeinek oldaláról nézve a hatékonyságnövelés központi célja:

Az elektronikus levelezés, mint kommunikációs lehetõség alapvetõen befolyásolja és megváltoztatja az információ csere hagyományait, szokásait, az elektronikus levélvolumen miatt nagyságrendekkel módosítja az iktatatási-ügykezelési-archíválási tételek számát és várhatóan kikényszeríti a meglévõ hagyományos eljárások korszerûsítését.

A jelenleg mûködtetett WAN és LAN alapszolgáltatások közötti átjárhatóság biztosításával és a célorientált hozzáadott értékû szolgáltatások bõvítésével, szabványos és biztonságos üzenetközvetítéssel célszerû segíteni az egységes és hatékony ügyiratkezelési-ügyintézési folyamatok elterjedését. Ezeknél a szolgáltatásoknál új fogalmak, funkciók, eljárások, feladatok megjelenésére kell számítani az ilyen szolgáltatásokat igénybe vevõ szervezetek iktatási-ügyiratkezelési rendjében. A WAN kapcsolatok nemzetközi jellege miatt a hazai szabványok kialakításánál tekintettel kell lenni a nemzetközi szabványosításra.

Projektvezetõség, projekt felépítés

A feladatot a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL törvény, a közokiratokról, közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény, valamint az államtitokról és szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény vonatkozó rendelkezéseinek figyelembevételével, mint központi fejlesztési projektet szervezi meg és hajtja végre az MKM mint a levéltári törvény végrehajtásáért felelõs szervezet, valamint a kormányzati IT koordinációjáért, korszerûsítéséért felelõs Informatikai Tárcaközi Bizottság.

Az operatív végrehajtásért felelõs az MKM, ahol feladat:

Az informatikai feladatok végrehajtásának szervezeti kereteként a MeH IKI

Az 1.sz. melléklet tartalmazza a projekt szervezeti felépítését, amely egyben egy az egész projektre kiterjedõ vezetõi ellenõrzési struktúra leírása is. A projekt irányító szervezetet a Felügyelõ Bizottság (FB) jelöli ki abból a célból, hogy irányítást és útmutatást nyújtson a Szakmai csoportok, a Végfelhasználók és a Szállítók számára. Az FB -tõl kapott megbízás keretein belül a Projekt irányításnak teljes körû jogokkal kell rendelkeznie a projekt egészére vonatkozóan. A Projekt irányító szervezete felelõs a szakmai és pénzügyi szempontok érvényesítéséért is.

A projekt megvalósítása alatt a vezetési szintek és az együttmûködõ szervezetek folyamatos tájékoztatást kapnak. A MeH IKI ezen projekt keretében végzett tevékenységérõl rendszeresen tájékoztatja az ITB-t, amely azt tartalmilag tudomásul veszi, illetve szükség esetén észrevételezi. A projekt vezetése az ITB által elfogadott PRINCE módszertan alapján történik.

A projekt

Az ITB által elfogadott módszertanoknak megfelelõen (PRINCE, SSADM, stb.) a projekt áttekinthetõsége érdekében az alábbiakban kerül meghatározásra a projekt szervezeti felépítése, a projekt fõbb lépései, a projekttervek tartalma, valamint az ellenõrzési pontok, annak érdekében, hogy a munkálatok a tervek szerint készüljenek el.

Fõbb lépések:

A projekt terv alkotó elemei

Az 1. sz. mellékletben bemutatjuk a projekt szervezeti felépítését, a 2. sz. mellékletben a részletes projekt tervet. A szervezeti felépítésnek megfelelõen az ITB által felügyelt projekt irányító szervezet biztosítja a kapcsolattartást a Felügyelõ Bizottság és a szakmai csoportok között, gondoskodik a projekt biztosító csoport személyzetérõl és egyéb szolgáltatási támogatásokról.

Komplex tervezet készült a projekt egészére vonatkozóan, ezen belül minden egyes tevékenységre, majd a részletes munkára az egyes tevékenységeken belül. Az alkalmazott struktúra tartalmazza a tevékenységek felsorolását, az erõforrás szükségleteket, valamint a minõségi tervezés (minõségbiztosítás) feladatait.

Szakmai tervezés

A szakmai tervek a kialakítandó, leszállítandó termékekkel és azokkal a tevékenységekkel foglalkoznak, amelyek biztosítják, hogy a végtermék (igényspecifikáció, igazgatásszervezés, szabályozási keretek, stb.) létrejöjjön és kielégítse a kívánt minõségi kritériumokat.

A 2. sz. mellékelt projektterv grafikon formájában ábrázolja a projekt fontosabb tevékenységeit. Ez a projekt erõforrás szükségleteinek tervével szoros összhangban a projekt munkálatok elõrehaladásának megjelenítésére szolgál.

Az egyes tevékenységek (Koncepció készítés, tervezés, alkalmazás fejlesztés, államigazgatási szabályozás, szabványosítás) terve a tevékenységeket és a minõségellenõrzési pontokat tartalmazza. Ezen tevékenységek tervébõl a munkacsoportok részletes egyéni szakmai terveket készítenek, amelyek kijelölik a részletes tevékenységet.

Erõforrás tervezés

A projekt fontos részét képezõ erõforrás tervek a projekt költségeit és az erõforrások kijelölését kezelik. Ez azonosítja a munkálatok során szükséges erõforrások típusát, mennyiségét és költségeit.

A tervek havi 20 munkanap figyelembevételével készültek. Egy potenciális külsõ szolgáltató szervezet költségeit figyelembe véve a költség igény számításánál 1 nap 40.000 Ft/ember, 1 hónap 800.000 Ft/ember került figyelembe vételre. Az egyes költségtipusok megtakarítása vagy csökkentése a projekt vezetés operatív döntése alapján történhet.

Minõségi tervezés

A kialakult gyakorlatnak megfelelõen elsõdleges szempont volt, hogy az egyes tevékenységek, illetve a tevékenységek végtermékei a kívánt, elõre meghatározott minõségben készüljenek el. Ennek érdekében került beépítésre a minõségbiztosítási tevékenységsorozat, amelynek keretében kell kidolgozni vizsgálható minõségi kritériumokat, valamint a megfelelõ tesztelési stratégiát. Ennek keretében kerül kidolgozásra a munkacsoportok által felügyelt tevékenységek ellenõrzése, az elkészült végtermékek (szabványok, modellek, eljárások, stb. ) átvétele, elõre meghatározott eljárási rend szerint.

Összefoglalás

A Kormányzati ügy- és ügyiratkorszerûsítési projekt általános célja a kormányzati munka eredményességének elõsegítése, a korszerû irodai ügyintézési kultúra kialakítása. A projekt elõkészítés és a a nemzetközi tapasztalatok egyértelmûen igazolják, hogy az ITB által vizsgált dokumentum feldolgozási, ügyirat és ügykezelési projekt alapvetõ célkitûzései helyesek, a probléma felismerés a megfelelõ idõben történt, és van rá remény hogy felzárkózzunk a fejlett technológiát alkalmazó országokhoz.

A bevezetésre tervezett egységes rendszernek elônye a gyors dokumentum és fájltovábbítása a szükséges helyekre: a fizikai dokumentumtovábbítást elektronikus átvitel helyettesíti és ez a követelmények szerinti rendszerbe szervezhetô. Így gyorsabb és jobb döntések hozhatók azzal, hogy a szükséges információ könnyebben és gyorsabban érhetô el. Egyre inkább bevonható a decentralizált illetékességi körbe tartozó szakértõi apparátus és javul a szervezeten belüli kommunikáció, kapcsolattartás. Új típusú együttmûködések valósíthatók meg, így pl. könnyen létrehívhatók decentralizált elhelyezkedésû ad hoc munkacsoportok, vagy akciócsoportok.

Az elképzelések keretében külön hangsúlyt kapnak a közigazgatási és a vállalkozó piac elvárásai, javaslatai. A vázolt általános rendszer tervezett funkcionalitása így bôvülhet, vagy módosulhat. Mindezek ellenére úgy gondolható, hogy az elôbbiekben körvonalazott szolgáltatások tartománya kellô alapot ad egy integrált együttmûködési támogatás megvalósításához.

ügyiratkezelési projekt