ELÕTERJESZTÉS
az ITB részére
az egységes alapelvekre épült integrált
irodai rendszerek (IIR) bevezetésének szakmai
ajánlásairól
a központi igazgatásban
Összeállította az e célra alakult
munkabizottság anyagaiból és
megbízásából a MEH munkatársainak Horkay
Andrásnak és Nagy Kálmánnak
közremûködésével Krepler Károly és
Dr. Tankó József
Tartalom
Jelen elõterjesztés részeiben tartalmazza a
munkabizottság tagjai által készített anyagokat,
ill. figyelembe vette azok megállapításait,
továbbá a szóban közölt javaslatokat.
Különbözõ terjedelmû anyagokat szolgáltattak:
- dr. Dozmati Zoltán
- Frittmann László
- Kinczli Zoltán
- Kolesár András
- Münnich Erzsébet
- Solti Gabriella
- Szalay Imre
Önálló tanulmányt, ill. tanulmányokat
készítettek:
- Erényi Vilmos
- Horkay András
- Horváth Imre
- Krepler Károly
- Langer László
- Palkó Gábor
- Simon Iván
- Somogyváry Géza
- Váradi László
Megfigyelõként részt vettek:
MeH
ITB részérõl:
| Dr.
Nyírí Géza
|
MeH
IKI részérõl:
| Nagy
Kálmán
|
MeH
IF részérõl:
| Horkay
András
|
KEM
TÁKISZ részérõl:
| Varga
Károly
|
BEVEZETÕ
1994-95-ben észrevehetõen felgyorsult a központi
igazgatásban az integrált irodai keretrendszerek
telepítése, ill. az azokkal való
elõkészítõ foglalkozás. Több
minisztérium foglalkozik központi iratkezelési,
iktatási rendszer bevezetésével, ill. annak
elõkészítésével. Mindezt nagyrészt a
Messenger 400 tárcaközi levelezõ rendszer (TLR) üzembe
állítása ösztökélte, mivel a
felhasználók felismerték: szabályozott,
gépesített iratforgalmi háttér nélkül
nem lehet megfelelõen kihasználni a TLR elõnyeit.
Természetesen a beruházás, fejlesztés esetén
igen nehéz a széles választék és az
intenzív szállítói marketing
következtében a legmegfelelõbb eszközöket
kiválasztani. Továbbá nehézséget okoz, hogy
a szállítók, rendszerintegrátorok - a dolog
természetébõl adódóan - a központi
igazgatásból csupán a megrendelõ által
bemutatott szeletet ismerik. A vázolt problémák miatt a
különbözõ felhasználók
(minisztériumok) eltérõ színvonalú,
tartalmú és egymással nem feltétlenül
kompatibilis rendszerekhez jutnak.
Ez nehézséget okoz többek között a
tárcaközi kommunikációban, akár a
hagyományos írásos formában, akár a TLR
keretében történik. Ez más, még a
fejlesztésben hátrább tartó minisztériumokat
elriaszt a fejlesztés folytatásától,
kivárásra ösztönzi õket. Ha viszont kevés
a korszerû, integrált irodai rendszerrel (IIR-rel) - és
ezen belül hatékony elektronikus iratkezeléssel -
rendelkezõ partner, ez negatívan hat vissza a TLR
forgalmára.
A nehézségeket felismerve a nagyobb hazai és hazai
képviseletû külföldi szállítók
munkabizottságot alakítottak az integrált irodai
(keret)rendszerekkel kapcsolatos egységes
követelményrendszer kidolgozására az ÁSzSz
Informatikai Rt. koordinációjával.
A követelményrendszer kidolgozásánál
igyekeztek kiemelten figyelembe venni
- a TLR létét, sajátosságait,
- az egyes minisztériumok egységes iratkezelési,
iktatási rendszer iránti igényét és
- mind a papír, mind az elektronikus
adathordozók/továbbítás egységes
kezelésének igényét.
A munkabizottság több lépésben igyekezett a
problémákat, feladatokat körbejárni és a
lehetséges megoldásokat megtalálni.
Nagy segítséget jelentett, hogy a bizottság
munkájában kezdettõl részt vettek, aktívan
közremûködtek a MeH IF, a MeH IKI és az ITB
képviselõi.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni azt a jelentõs
eredményt, hogy a hazai piac gyakorlatilag összes jelentõs
irodai, ügyviteli rendszerekkel foglalkozó cége
alkotó módon részt vesz a feladatban. A bizottság
munkája során példás munkamegosztásban
elkészült egy elõadás-sorozat anyaga,
célszerûen a minisztériumi illetékes felsõbb
vezetés, ill. az ITB tagok részére. Az
elõadás-sorozat keretében meg
kívánják mutatni a korszerû, integrált irodai
rendszerek sajátosságait, az alkalmazásból
várható elõnyöket, eredményeket.
Kívánják továbbá orientálni a
felsõbb vezetõket az egységesítés, az
együttmûködés, valamint az ügyvitelszervezés
jelentõségének felismerésére. A
bizottság az elõadássorozat
elõkészítése mellett kidolgozott egy
egységes specifikációt az integrált irodai
rendszerekre, különös tekintettel az egyes minisztériumok
közötti együttmûködés,
információcsere javítására, ill a
minisztériumon belüli ügyvitel
hatékonyságának növelését
lehetõvé tevõ eszközök
széleskörû elterjesztésének
megkönnyítésére.
KIHÍVÁSOK, KÖVETELMÉNYEK
Kihívások
- a) A minisztériumi ügyek intézésében
jelentõs struktúrális változások
történtek, amelyek jellemzõi:
- eltolódás a munka-, informácó- és
elõkészítés-igényesebb
tevékenységek irányába,
- a döntések összetettebbé
válása, a döntések kockázatának
növekedése,
- fokozott belsõ, külsõ és
nemzetközi szintû együttmûködési,
információs és kommunikációs
igény és érzékenység,
- a minisztériumi munkavégzés presztizsének, a
minõséggel és határidõvel kapcsolatos
elvárásoknak növekedése.
- b) A konkrét feldatok végrehajtása során a
szükséges és rendelkezésre álló
információ és az idõ
fontossága összemérhetõ vált az emberi,
technikai és pénzügyi feltételek
fontosságával. Ezen erõforrások
megléte az ezekkel való jó
gazdálkodás a minisztériumi munkavégzés
hatékonyságának és
minõségének alapja.
Követelmények
A közigazgatás, ezen belül a kormányzati
igazgatás növekvõ feladatainak, az ezzel együtt
jelentkezõ új kihívásoknak a minisztériumok
csak úgy tudnak megfelelni, ha
- mûködésüket racionalizálják és
hatékonyabbá teszik,
- kormányzati munkájukat korszerûsítik,
- az igazgatásban résztvevõk közötti
szélesebb körû belsõ és külsõ
munkamegosztás alakul ki.
Mindezt pedig egy rendkívül dinamikusan
változó külsõ és
belsõ politikai, gazdasági és társadalmi
környezetben, sok esetben korlátozott
mozgástérben és lehetõségek
között kell tenni.
Célok
A minisztériumi munka belsõ követelményeinek
oldaláról nézve, a
hatékonyságnövelés központi céljai:
- a kormányzati munka, a
minisztériumirányítás és a szakmai
munkavégzés korszerû módszerekkel és
eszközökkel való segítése,
- egy stabil, alacsony fluktuációjú,
racionális szervezésû, funkconális alapokon
álló, és jól szabályozott
eljárások szerint mûködõ
közigazgatási szervezet kialakítása,
- intenzív belsõ és külsõ
kooperációt, koordinációt szolgáló
információáramlás és
megosztás.
A célmegvalósítás fõ
területe
A célkitûzések
megvalósításában alapvetõen
építeni kell az élenjáró irodai informatikai
és kommunikációs megoldások,
technológiák és szolgáltatások
alkalmazására.
Várható eredmények
A fejlesztésekre építve csökkenthetõek a
relatív költségek, a válaszidõk,
növelhetõ a hatékonyság, a szervezettség, a
munkavégzés minõsége és
eredményessége.
A megvalósítás funkcionális
követelményei
Ezen integrált irodai és
hálózati-kommunikációs minisztériumi
infrastruktúra fejlesztés keretében
biztosítani szükséges az ügyintézés,
ügyiratkezelés és tárolás,
információáramlás
számítógépes szolgáltatásainak
és módszereinek bevezetését, az
elõterjesztési munka korszerû technológiákkal
való támogatását, a funkcionális
fõosztályi alkalmazások integrálását,
a vezetõi információrendszer
korszerûsítését, a külsõ kapcsolatok
hatékonyabbá tételét.
STRATÉGIAI TÁVÚ KONCEPCIÓ
Alapja
A "Nemzeti Informatikai Stratégiában" a fentieknek
megfelelõen a kormányzati munka
korszerûsítésével kapcsolatban megfogalmazott
általános informatikai koncepció két
alapfeladata:
- Egymással összehangolt, jogilag szabályozott
minisztériumi információs rendszerek
kialakítása a funkcionális feladatok
ellátásához.
- Korszerû minisztériumi irodai és
hálózati-kommunikációs infrastruktúra
kialakítása, valamint új munkavégzési
technológiák bevezetése, amelyek növelik az
igazgatási folyamatok, szervezetek és az emberi
munkavégzés hatékonyságát.
Peremfeltételei
Ugyanakkor, a Nemzeti Informatikai Startégia kormányzati
vetületének konkrét megfogalmazása
során több problémával is szembe kell
nézni:
- Annak ellenére, hogy a NIS fontos elemét képezi a
kormányzati munka korszerûsítése a
lehetõségek oldaláról nézve, az egyes
minisztériumok erõforrás-korlátos
környezetben mûködnek. A korlátok mind a
költségvetésben, mind a szakképzett emberi
erõforrásokban, infrastruktúrában és
beruházási lehetõségekben jelentkeznek.
- A hivatali munkavégzés korszerûsítése -
lévén szervezetek-emberek-folyamatok-technológiák
egységes rendszerbe integrálásáról
szól - több elõkészítést
igényel, megvalósítása hosszabb
idõt vesz igénybe. Ezzel szemben áll a gyors
befektetés-megtérülés és
munkahatékonyság-növekedés követelménye.
- A magyar kormányzati munka mind rövid, mind hosszabb
távon ható specialitásai és hagyományai
miatt kész, beültethetõ és egyedül
üdvözítõ megoldások nincsenek, mint ahogy
ez így van a fejlettebb országokban is.
Az egyes intézmények esetében jellemzõ a
szabályozás és szabályozottság
különbözõsége, a gyakorlatnak a
szabályoktól való eltérése -
egyrészt, mert a szabályok nem követik a
változásokat, másrészt mert a szabályok
megvalósításához nincsenek meg a gyakorlati
feltételek, de adódhat eltérés a vezetési
stílusok, az alkalmazott módszerek és eszközök
eltérése miatt is.
Alapelvei
Ebben a helyzetben megnövekedett fontosságú az, hogy egy
minisztérium számítógéppel segített
ügyintézési, iratkezelési és
kommunikációs rendje és szolgáltatásai
olyan koncepció szerint legyenek fejlesztve, amely
hosszú távon stabil és hatékony irodai
informatikai infrastruktúrát biztosít a hivatal, a
benne lévõ szervezetek és emberek számára.
Más oldalról, a korlátos lehetõségek miatt
olyan integrált irodai informatikai fejlesztési koncepció
kialakítása szükséges, amely:
- stratégiai távon is helyes, vagyis biztosítja, hogy az
egyes fejlesztési lépések összehangoltak,
egymást erõsítik és nem csak az egyedi szervezeti
egységek, hanem a minisztérium, mint integrált
szervezet számára is addicionális
elõnyöket hoznak (szinergia elv),
- épít a meglévõ eredményekre,
amennyiben azok stratégiai távon is felhasználhatók
(pl. Messenger 400),
- nem egyedi szigeteket hoz létre az egyes
problémák megoldására, hanem egy integrált,
egyenszilárdságú,
felhasználó-központú és elosztott informatikai
környezetet épít ki,
- kiépítésének alapját a koncepció
keretében kidolgozandó szabványok,
ajánlások és noratívák képezik.
Az így kialakított egységes koncepció keretei
között annak megvalósítása során az egyes
funkcionális modulokra prioritásokat kell
felállítani, az alapvetõ mûködési
feltételek, a szûk keresztmetszetek, a kritikus vagy azzá
válható folyamatok felmérése és
elemzése alapján.
Indokai
Fentiek hangsúlyozása azért is fontos, mert
tapasztalataink szerint a hivatali informatikai megoldások
fejlesztésére általában jellemzõ, hogy:
- a minisztérium fejlesztési terveibe nem kellõen
illeszkedik az informatika hosszútávú
stratégiája,
- nem eléggé naprakész a szükséges
belsõ szakértelem és hiányzik a szervezési
háttér,
- a szemlélet hardver-központú, a
koncepcióalkotás alulról felfelé
történik,
- jellemzõ a meglévõ eszközök alacsony, ill.
egyenlõtlen kihasználtsági foka, alapvetõen az
alkalmazások relatív hiánya, a kommunikáció
és együttmûködés gyengesége a nem
kielégítõ képzés miatt,
- nincs a megvalósításra vonatkozó
egységes ajánlási rendszer.
Megvalósítás
Ennek megfelelõen egy új koncepció
kialakítása során a legfontosabb feladatok:
- egy, az egész minisztériumot átfogó
integrált irodai rendszer létrehozása, amelynek
számítógépes szolgáltatásai
egyszerûen elérhetõk a felhasználók
részérõl az adott ügyintézés
során, és segítik a meglévõ
alkalmazások új technológiákkal való
ellátását is,
- számítógéppel segített
ügyintézés, amely alkalmas mind papír, mind
elektronikus iratok kezelésére,
- az adott ügyintézéshez kapcsolódó,
jól kidolgozott, papíralapú, vagy
számítógépes eljárások, ill.
dokumentumok beintegrálása egy új, egységes
minisztériumi dokumentumkezelési rendszerbe,
- egy egységes ügyintézõi
(felhasználói) környezet és eljárás
(ügyrend) koncepciójának, szabályzatainak
kialakítása.
- minden minisztériumnak, fõhatóságnak,
hatósági, igazgatási szervezetnek az integrált
irodai rendszert szállító cég aktív
közremûködésével, de saját magának
kell megalkotnia az elektronikus eszközöket és
szolgáltatásokat is figyelembe vevõ, azt a teljes
ügyvitelbe ellentmondásmentesen beintegráló
szabályozásokat (SzMSz, ISz).
Az újabb verizójú, komfortosabb, integrált
irodai rendszerek tartalmazzák mindazokat a funkciókat, amelyek
szükségesek az ügy/iratkezelési funkciók
támogatására. A feladat lényege ezen rendszerek
funkcióinak, ill. moduljainak az adott szervezethez,
eljárási rendhez, ügyintézési,
ügy/iratkezelési elõírásokhoz való
illesztése, gyakorlatilag szervezési
paraméterezési, rendszerintegrálási
eljárások formájában. Eközben figyelemmel kell
lenni az egymást követõ, ill. egymást
feltételezõ ügyintézési/iratkezelési
lépéseknek, tevékenységeknek megfelelõ,
esetleg más-más modulban szereplõ
számítástechnikai funkciók kölcsönös
figyelembe vételére, összehangolására.
Az Elõterjesztés készítõi tisztában
vannak azzal, hogy hatékony közigazgatás csak az
önkormányzati igazgatással együtt valósulhat
meg. A közigazgatás informatikai fejlesztése csak az
államigazgatás és az önkormányzati
igazgatás lehetõség szerint egyidejû, de
legalább egymással kölcsönhatásban
lévõ programjaival valósítandó meg mind a
központi, mind a területi szinten.
Jelen anyagnak nem feladata ezen összehangolt fejlesztési
koncepció és stratégia kimunkálása, de
célul tûztük ki, hogy tekintettel legyen az összehangolt
fejlesztési követelményekre a közigazgatás
minden szintjén.
Összefoglaló
Az integrált minisztériumi ügyintézési
rendszer általános célja, hogy a minisztériumi
célkitûzések elérése, a szervezet sikeres,
gazdaságos és hatékony mûködtetése
érdekében korszerû irodai
ügyintézési, ügyiratkezelési és
-tárolási funkciókat és
szolgáltatásokat bocsásson a vezetõk,
ügyintézõk, szakértõk és
kisegítõk rendelkezésére.
A hatékonyságnövelés közvetlenül
kihat az egyéni, a szervezeti egység szintû és
minisztériumi szintû ügyintézés
- gyorsaságára, reakcióidejének
csökkentésére,
- megbízhatóságára, kapcsolódó
döntéseinek elõkészítettségére,
- mûszaki színvonalára, minõségére,
- szervezettségére és
összehangoltságára,
- gazdaságosságára.
Tovább növekszik a minisztériumi vezetés
tájékozottsága
- az egyes ügyek állásáról,
- az ügyintézõk munkájáról.
Mindezek révén növekszik a minisztérium
eredményessége és partnereinek
megelégedettsége, javul kormányzati
munkájának minõsége.
A hatékony és gazdaságos igazgatási munkafolyamat
során prioritásában a technológiai oldalt is
megelõzi a szervezés.
A hatékony információtechnológiának az
ügyvitel bármely területén való
bevezetése a közigazgatás valamilyen szintû
reformjának szükségességét is felveti,
tudva, hogy egy átfogó reform viszont csak hosszú
távon érvényesülhet. Emiatt rövid távon,
mintarendszerek keretében elõ lehet készíteni
és meg lehet határozni a globális reform
részleteit, beleértve az azt támogató
módszerek, eljárások, technológiai
háttérkiválasztását.
Az integrált irodai rendszer megvalósítását
egyaránt indokolja egy minisztérium komplexitása,
valamint az ügyintézés és dokumentumkezelés
súlya és befolyása a minisztérium
hatékonyságára és
eredményességére.
Meggyõzõdésünk, hogy a minisztériumi
ügyintézés és ügyiratkezelés
jelenlegi módszere a minisztériumi fejlõdés
és hatékonyságnövelés korlátja,
és nem tartható fenn még
középtávon sem.
Egyre keményebb kérdéssé válik a
munkaerõ, mint erõforrás és
költséghatékonysági tényezõ. Ennek
csökkenése esetén, csak a fenti
számítógépes szolgáltatások és
a munkafolyamat-korszerûsítés egyidejû
bevezetése mellett biztosítható a minisztérium
hatékony mûködése. Minél
késõbb határozzák el a
döntéshozók a minisztériumi
ügyintézés korszerûsítését
eredményezõ programok elindítását,
annál nehezebb lesz arra megfelelõ
erõforrásokat biztosítani.
Az integrált irodai megoldás révén a
minisztérium jelentõs mennyiségi és
minõségi elõnyökhöz jut, amelyeket a
növekvõ hatékonyság, a csökkenõ fajlagos
költségek, a minõségibb munkavégzés, a
gyors információáramlás, a döntések
megbízhatósága, a korszerû
irányítás, egy új minisztériumi
munkstílus és összkép fémjelez. Ezek
összességeként az új irodai rendszer a
minisztériumi tevékenységek
hajtómotorjává válhat.
ZÁRADÉK
Az integrált irodai rendszerek bevezetésének
az ITB ülésre javasolt ajánlásairól
szóló elõterjesztésrõl
A fent nevezett Elõterjesztés
megállapításaival egyetértünk és azt
támogatjuk:
- ÁSzSz Informatikai Rt.
Dr. Széphalmi Géza igazgató
..................................................
- Bull Magyarország
Váradi László
igazgató
..................................................
- Digital Magyarország
Szalay Imre
igazgató
..................................................
- Hewlett Packard
Magyarország
..................................................
- IBM Magyarország
Veres Zoltán
igazgató
..................................................
- ICL
Magyarország
..................................................
- IQ Soft
..................................................
- Microsoft
Magyarország
..................................................
- Novell
Magyarország
..................................................
- Onyx
Rendszerház
..................................................
- OptoTrans
..................................................
- Siemens Magyarország
Váradi László
igazgató
..................................................
- UniOffice
Rendszerház
..................................................
- Unisoftware Rendszer
Dr. Vinkovits László
igazgató
..................................................